- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
53

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Werner Sombart: Klassekampens teori. I. Klassekampteoriens elementer - C. Magtprincippet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Klassekampens teori.
Men heller ikke det milde attende aarhundrede, hvori allerede
saamangen lovsang var sunget til pris for le doux commerce,
hadde bragt det til fred, hverken mellem folkene eller inden
for de enkelte lande; saa at d’A lem bert, da han (1751)
aapnet Encyclopædien med et rundskue, klagende maatte ut
rope, at i virkeligheten hersket «ulikhetens barbariske ret»,
som man kalder «den sterkeres ret, hvis anvendelse synes at
forveksle os med dyrene og som det dog er saa vanskelig
ikke at misbruke —»
Og da først kom de voldsomme omveltninger som det
økonomiske liv gjennemgik i følge med de tekniske fremskridt.
Paa disse kjendsgjerninger, hvorunder kapitalismen vokset sig
saa overvældende sterk, tilskar grundlæggerne av den klassiske
nationaløkonomi alle sine lærdomme, som samtlige (forsaavidt
de ikke var «fiktioner») beror paa denne stiltiende natura
listiske antagelse av den sterkeres ret. «Det er ingenlunde
— i kraft av noget retfærdighetsprincip at eieren fast
slaar prisen paa sine varer og paa det arbeide som maa til
for at frembringe dem; det er i kraft av sin styrke, det er i
kraft av den uovervindelige magt som eierne av subsistens
midler har over mennesker uten eiendom. «Disse ord av
Necker kan staa som motto over hele den følgende menne
skealder.
Men hvad var grundlaget for denne magt? Vi maa minde
om de omskiftelser som forholdet mellem magt og rigdom
siden middelalderen hadde gjennemgaat. Aldrig hadde de
mægtige i staten, kongerne, baronerne, kirken været de rike:
de var rike, fordi de var mægtige, i kraft av sin privilegerte
stilling i samfundet, de besåd magtrigdom. Men nu bevirket
pengene at rigdommen forvandlet sig i sit inderste væsen.
Pengebesiddelse som den abstrakte form for sakformue for
lener som saadan enhver som har penger med magt. Denne
magt stammer fra intet andet end den kjendsgjerning at en
person disponerer over et antal pengestykker. Og denne
av (sak-)rigdommen avledede magt optræder nu med tiden jevn
byrdig med den magt som flyter av herskerforholdene, i den
grad at den tilslut endog av egen kraft skaper disse herskaps
forhold. Det gaar saa vidt at de rike blir de mægtige. Der
opstaar rigdomsmagt. Seiv om man indrømmer at det er
den individuelle formue som lar den enkelte entreprenør
53

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free