- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
86

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Paul Fjeldgård: Fascismens aand - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Paul Fjeldgård.
magt sér han i det romerske pavedømme en institution af
overvejende nationalt præg. Derfor søger han den fasteste
og intimeste organisation af det nationale samfund, han er i
stand til at finde.
Af de hellige principer, Mussolini nævner det som fascis
mens opgave at hævde, er fædrelandet ham, om ikke det over
ordnede saa dog det centrale, det han ønsker at sætte al sin
tankes kraft, sin viljes übøjelighed, sin energis utrættelighed
ind paa. I delte princip opgaar fuldt og übeskaaret hans
sociale interesse. Fra først af proletariatets forkæmper under
den marxistiske klassekamps tvangsidé, sér han nu det sociale
problems realitet i den kombination af produktionens forskel
lige faktorer, som bedst tjener det nationale samfund som
helhed. 1 For at opnaa den tætteste og mest effektive sam
virken af dette samfunds kræfter vil han en hierarkisk orga
nisation. Hierarkiets ideale form er pyramiden. Men i virke
lighedens ufuldkommenhed kan man forestille sig denne sociale
opbygning som en pagode, stigende tilvejrs i et antal stok
værk, mindre og mindre af omfang, men med stedse videre
horisont; allerøverst med udsigt over det ganske land og langt
ud over grænserne sidder mogulen og hans nærmeste med
arbejdere, som styrer det hele samfund. Alt liv i pagoden
er organiseret som i en myretue; forskellen er egentlig kun
den, at pagodens arbejdsprincip og ledelse er indblæst menne
skelig følelse og intelligens. Over pagodens portal vil en og anden
sætte indskriften: Frihed. Denne inskription maa dog be
tragtes som en forældet overlevering fra mere ufuldkomne
samfundsformers idélogi; den rette pagodeinskrift vilde være:
Solidaritet, orden, disciplin. For saa vidt man erkender, at
menneskeheden faktisk er adskilt i nationer, og mener, at
nationernes opgave er at udvikle og hævde den højeste grad
af national samfundsegoisme, maa det fascistiske ideal af et
hierarkisk samfund siges at komme fnldkommenheden nær.
Af største interesse, ogsaa for omverdenen, er forsøget paa
at frigøre produktionen for den marxistiske socialismes tvangs
trøje. Mussolinis princip for den nationale produktion er
solidariteten. Den modbydelige klassekampens teori skal for
trænges af samarbejdets idé. Dette er ganske vist ikke nogen
aldeles ny opfindelse. I England har tanken været under
1 t Socialisten Benito Mussolini.» Samtiden, septbr. 1923.
86

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free