- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
175

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Albert Dresdner: Om forstaaelsen av fremmede folk - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om forstaaelsen av fremmede folk.
dette billede sig ulike lettere gripe i sine typiske træk end de
samtidige folks. Hvilken umaadelig værdi denne skolering i
at opsøke, ordne og vurdere de typiske elementer i græsk og
romersk folkeart hadde ogsaa for forstaaelsen av de levende
folk, det sier sig av sig seiv og spores overalt høist velgjørende
i de av denne dannelseskreds fremstegne forfatteres verker.
Hertil kom endnu en ting. Antikken er den store oplevelse
ved indgangen til alle europæiske kulturfolks dannelseshisto
rie, og den har sine eftervirkninger paa dem den dag i dag.
Den er ved siden av kristendommen de europæiske nationers
mægtigste fælles oplevelse. Den er et familieeie, som alle har
del i. I kjendskapet til og vurderingen av den møttes de dan
nede fra alle folk. Her hadde man et nøitralt territorium,
hvor man kjendte og forstod hverandre, og herfrå bredte der
sig en følelse av slegtskap og samhörighet, som i høi grad
kom tilbøieligheten og evnen til gjensidig forstaaelse tilhjælp.
Derfor har uten tvil Dean Cannon ret, nåar han fremhæver,
at kulturverdenen ved at prisgi den humanistiske dannelse vil
berøve sig et uerstattelig bindemiddel til forstaaelse mellem
folkene. Naar den da i fuldt maal synes at bringe dette
offer, saa kan det ikke virke overraskende, nåar de derav føl
gende virkninger blir følbare. Den dannelsesform, som kal
der sig «praktisk», viser sig overalt, der hvor det gjælder
aandelige værdier, i sandhet at være upraktisk. Hvad idag
ingeniøren utretter for den rumlig-fysiske tilnærmelse mel
lem nationerne, det har den humanistiske dannelse utrettet for
deres aandelige tilnærmelse og dermed for deres gjensidige
forstaaelse.
De to tidligere nævnte verker av Hippolyte Taine og
Victor Hehn er i fortrinlig grad lærerike med hensyn til
spændvidden for de metoder eller, om man heller vil, den
teknik, som er anvendelig til lösningen av den opgave at trænge
ind i forstaaelsen av et folk. Begge maa paa vort omraade
æres som præstationer av høieste rang, som klassiske præsta
tioner, men i sit anlæg, sin fremgangsmaate, sit forhold til
gjenstanden er de, i sin helhet som i alle enkeltheter, grund
forskjellige fra hverandre, det ene saa fuldstændig fransk, det
andet saa fuldstændig tysk, at de er av uskatterlig værd, ikke
bare for forstaaelsen av det engelske og det italienske folk,
men i og ved sig seiv ogsaa av tysk og fransk karakter. Tai-
175

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0183.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free