- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
183

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Albert Dresdner: Om forstaaelsen av fremmede folk - V

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om forstaaelsen av fremmede folk.
folkeart og dens kultur i den tidsalder som begynder omtrent
med Ludvig XIV, som engelsk folkekultur siden sit store op
sving i begyndelsen av det 18de aarhundrede og som den
tyske i det klassiske humanitetsideals tid erobret sig i Europa.
I alle disse tilfælde er det et mægtig nationalt gjennembrud,
som finder sted. En folkeart, som før var tilsat med og til
sløret av fremmede elementer, finder frem til sig seiv. En
folkeart, som før ikke var utformet eller mangelfuldt utfor
met, som var ugjennemsigtig og uerkjendelig, nåar til bevisst
het om det fulde omfang av de i den slumrende kræfter, træ
der, idet den vinder herredømme over dem og gjør dem
frugtbare, ind i en tilstand av den høieste aandelige aktivitet
og utformer sig plastisk i alle sine livsytringer. Den gjør en
høieste form av sig seiv synlig. I hver folkeart ligger mulig
heten for en høieste form, som det bare forundes den at
virkeliggjøre, hvis ideelle kald det er. Det er den form, hvori
den samler sine eiendommeligste og ædleste kræfter og evner
til et billede av stor menneskelighet, hvori den skjænker sig
til menneskeheten som et hædersværdig ideal. Først i denne
form trænger et folk igjennem til den sande og fulde forstaa
else av sig seiv og nåar det seiv forstaar sig, blir det for
staat, nåar det gjør sig kjendbart, blir det kjendt. Snart mer
ker man, hvordan de andre nationer vender ansigtet mot det.
De hører paa dets stemme og dets lære. De indsuger dets
tanker, studerer dets præstationer og institutioner, bestræber sig
efteråt utvinde det nyfundne ideal for sig seiv og gjøre det virk
somt i hele omfanget av sit aandelige og kulturelle liv. Man
kan av de anførte eksempler iagtta, hvordan efter hverandre
forstaaelsen av den franske, den engelske og den tyske folkeart
paa denne maate har dannet sig i Europa, og seiv idag be
ror muligheten for at forståa disse folk for en stor del paa,
hvad de var og utrettet i den tid de naadde sin høieste form.
Ti nåar vi ser paa samtiden i lys av denne historiske
lære, saa kan vi ikke skjule for os, at ikke ett av alle kultur
folk nu er istand til at præge menneskelighetens adel og stor
het i en overbevisende og forbilledlig national form. Desønder
rives og opløses alle i det væsentlige av de samme motstridende
bestræbelser og bevægelser, intet av dem kjender sit ideal,
de er alle mer eller mindre kaotiske. At forklare denne
företeelse skal jeg ikke her forsøke paa, men det maa ialfald
183

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free