- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
248

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rabindranath Tagore: Tidens vogn. Oversat av Sten Konow

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rabindranath Tagore.
baand og hæve sig op over alle hensyn til legemet og lege
mets lidelser. Adel og krigere, den anden kaste, levet kam
pens liv, ikke for seiv at opnaa nogen fordel, men fordi det
var deres evige pligt. Tredjestanden drev handel ogjordbruk,
i alles interesse, og den fjerde kaste, sudraerne, proletarerne,
de som ikke var ariere eller rigtige mennesker og ikke hadde
ret til at læse de hellige skrifter, de var fornøiet med sin
stilling som de andres tjenere og slaver.
Men alt i sølvalderen, den anden tidsalder, kunde ned
gangen spores. Troldkongen paa øen Lanka (Ceylon) forma
stet sig til at røve den fromme helgenprins Ramas hustru,
og apekattene, som var Ramas venner, maatte sætte over
til øen og brænde av troldkongens borg, for at ta hevn. Ja,
hvad værre var, en elendig sudra kunde formaste sig til at
efterligne brahmanernes bodsøvelser, saa selveste Rama
maatte gripe ind og hugge nodet av ham for at faa den
gode gamle tid tilbake.
Og siden er det gaat jevnt nedover. Nu i Kalis haarde
tidsalder er det rent galt. En og anden kan endnu sitte i
indadvendt beskuelse i bod og askese, ved hellige pladser
som ved Narmadafloden i Dekhan, og han kan bli sittende
i aarevis i samme stilling til lemmerne visner og ikke læn
gere kan røre sig. Men de fleste brahmaner jager efter guld
og sætter sig ved rikmandens dør. Krigerne kjæmper ikke
mere for det heles vel, men er blit betat av selvfølelse og
indbilder sig at det er de som har ledelsen og at det er
deres ære det gjælder at hævde. Tredjestandens kjøbmænd
tænker bare paa egen fordel. Rikmanden Dhanapati, «rik
dommens herre», har valgt Siddhi, Fortuna, heldets og
lykkens gudinde, til gjenstand for sin dyrkelse. Og han har
nydt hendes velsignelse, saa han nu har en finger med i alle
anliggender. Og proletarerne, sudraerne, har formastet sig
til at tro at de er virkelige mennesker, og at de til og med
har ret til at læse i de hellige skrifter, der den evige visdom
findes. De vil ikke længer blindt føie sig i det de andre
præker; de vil seiv se og fatte.
Slik er forholdene, og Tidens vogn er kommet i sta a.
For bare den som folger sit væsens evige lov og ikke tænker
paa sig seiv og sin egen fordel, kan faa hjulene igang.
Prester og krigere og kjøbmænd har glemt den, og de staar
248

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free