- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
398

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Alf Due: Richard Strauss

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RICHARD STRAUSS.
Uttrykket «programmusik» er forholdsvis ungt i musik
historien. Og dog har den absolute musik i grunden
altid været programmusik. En virkelig komposition blir ikke
til i en vild fantasirus, men i kraft av en dyp, egte følelse,
en klar, omfattende tanke og en rik stemning, hvor alle
hjælpemidler den skapende kunstner raader over og som
han tinder tjenlig for sin idé, faar anvendelse.
Allerede de ældste mestre forsøkte straks at benytte mu
sikken som tonemalende element for at kunne skildre de
fantasibilleder som fyldte dem. Munken Notker Balbulus i
klostret St. Gallen provet i en av sine melodier at efterligne
knarringen fra et møllehjul i nabolaget som forstyrret ham
i hans andagt i hans ensonime celle. Florentinerne i det
14de aarhundrede skildret i sin «caccia» lystige jagtscener
eller pudsige optrin paa torvene, og jo mere fuldkomne
de forskjellige instrumenter blev, desto ivrigere blev de
brugt i tonemaleriets tjeneste. Et valdhorn kunde trylle
frem billedet av en skogidyl, en paukehvirvel rullet som et
tordenskrald, trompetenes skratten klang som et flot kavalleri
angrep, et støt i tubaen var som en løves brøl eller et kanon
skudd. I det krigerske 18de aarhundrede blev det musi
kalske slagmaleri snart en yndet beskjæftigeise for kom
ponistene. Den amerikanske Beethovenbiograf, Alexander
Thayer, gir et billede av denne mode: «Det gaves i virkelig
heten i hine stormfulde tider faa store slag som ikke efterpaa
endnu en gang blev utkjæmpet av orkestre, militærmusikere
orgier og klaverer. Komponistene indbildte sig at kunne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0406.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free