- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
399

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Alf Due: Richard Strauss

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Richard Strauss.
skildre de forskjelligste personer og handlinger i toner. En
fagot skulde kunne legemliggjøre en underofficer, en melodi
sats skildre utdelingen av tapperhetsmedaljer, ja endog over
bevise tilhøreren om at den ene hær hadde begaat en slem
taktisk bommert som fienden saa med held benyttet sig av!»
Endog Beethoven blev smittet av denne epidemi, og
selvom han ikke har tat sin komposition «Wellingtons seier
ved Vittoria» alvorlig, røber den dog at han har hat et an
fald av denne merkelige musiksygdom. Musikken i disse
slagmalerier stod udelukkende i virkningens tjeneste. Den
skildret kanonenes torden, de saaredes skrik, kommando
ordene, angrep og tilbaketog paa en karakteristisk maate,
men at gi et uttryk for de følelser som behersket de
kjæmpende, laa den fuldstændig fjernt.
I begyndeisen av det 19de aarhundrede begyndte imidlertid
den tanke som Gluck satte som motto for sit kunstneriske
virke, at musikken skulde være ordets tjener, at sænke sig i
andre skapende tonekunstneres hjerter. Den fik en naturlig
støtte i den romantiske strömning i digtekunsten. Og de
nerver som Goethes og Byrons fantastiske helte og grublere
satte i vibration hos almenheten, sitret end sterkere hos
nogen sensitive musikere som var behersket av den opfat
ning at musikken ikke var nogen kunst for sig, men at
den stod i nøie forbindelse og vekselvirkning med maleri og
digtekunst. Og i kraft av disse idéer er programmusikken i
sin moderne form blit til. Den staar fuldstændig i den
sublime, poetiske og plastisk utformede tankes tjeneste.
Det er Hector Berlioz som først bryter banen for denne
nye stil. I sin Sinfonie artistique skildrer han den unge,
ulykkelige kunstner som griper til giftbægeret. Drikken fører
ham ikke over i dødsriket, men maner frem i feberfantasier
hans kjærlighetshistorie og lidelser. I «Lelio ou La retour
a la vie», «Harold en Italie» og «Le carneval romain» ar
beider hans aand med andre merkelige problemer, og han
fandt egenartede og karakteristiske orkestrale farver som ut
tryksmidler for sine tanker.
Franz Liszt førte hans idéer videre, idet han opgav den
gamle sonateform som Berlioz hadde holdt sig strengt til, og
lot den poetiske tanke som laa til grund for den symfoniske
digtning, skape formen for denne. Liszt har imidlertid ikke
399

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0407.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free