- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
404

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Alf Due: Richard Strauss

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Alf Due.
tragedies etos. De mangler den indre dramatiske utvikling.
Fra begyndelse til slut forblir de stive. Salome er ogsaa da
den fordømte nåar hun synger til Jochanaans avhuggede
hode i ekkel erotisk brunst. Jochanaan seiv staar overfor
hende like überørt helt til sin død. Salome, Klytemnæstra,
Elektra gaar alle over scenen som det erotiske perverse
raseris, de dødelige samvittighetskvalers, de übønhørlige hevn
tankers frygtelige gudinder. Uhyrer som finder den eneste
glæde i ødelæggelse, i selvpinsel uten maal og med. De for
vandler antik patos til moderne patologisk perversitet. Under
disse moderne digteres hænder (Wilde og Hofmannsthal) blir
den antike, gammelbibelske tragedie til en krampagtig for
skruet karikatur. Ved at ødelægge etos, det antike sedelig
hetsbegrep berøver de den antike tragedie dens indre enhet,
det religiøse holdepunkt, dens egentlige betydning. Som rest
har man forbrydelsens pandæmonier. Tilovers blir der som
her stive skemaer, legemliggjørelsen av det som orkestrets
heksegryte koker over av, tilbake blir en symboliserende
fantasi og stemningsdigtning av et malerisk og skarp karak
teristisk sprog, som i Salome ogsaa utvinder nye kræfter av
den orientalske poesi gjennem bibelsprogets uvisnelige røtter.»
Overfor Strauss’ musik har han ogsaa like avvisende
ord. Han anerkjender ham som karakteristiker, som impres
sionistisk maler, som skildrer av nervenes refleksbevægelser,
men som fin og dyp musiker gjælder han ikke for ham.
Strauss lever i en overkultivert, dekadent tid og sammen
med den utarter ogsaa han.
Denne kritiske betragtning fra en av tyskernes ledende
musikforskere er ikke uten interesse. Kun ser Walter Nie
mann Strauss’ musik under sin egen synsvinkel. Han fore
gir rigtignok at ville forståa ham ut fra tonedigterens egen
tid men vender dog stadig tilbake til sin Wagnerkultus og
retter derfrå kikkerten omvendt paa den han behandler.
Det er jo ogsaa et stort spørsmaal om den antike verden
virkelig var saa «erhaben» som de klassiske digtere og kom
ponister har laget den.
Musikvidenskapsmændenes spaadomme om de tre musik
dramatiske verkers stakkede levetid er ikke gaat i opfyldelse.
De danner idag en fast bestand i det internationale teaters
repertoire. Idag lever verden hurtig; det som ikke har nogen
404

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0412.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free