- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
457

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Det klassiske gudsbillede

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det klassiske gudsbillede.
forsagte, nu modige, nu saa uforsigtige at de vilde løpe hodet
mot muren, nu igjen frygtagtige likesom der var en løve ute
paa gaarden at møte dem, paa prækestolen som kjæmpe, imel
lem fire øine som stømper.
Vi ser for os trønderen i sin brede fasthet, feltpresten fra
de tyske slagmarker, den alvorlige kristne, den myndige ad
ministrator og den klassiske prædikant. Talerens som skue
spillerens kunst dør med ham seiv. Hersleb forstod dette
og følte ingen trang til at gi ut sine taler. Trykkeren av hans
prækener paakalder et sted læserens medlidenhet paa grund
av den «møie og umage jeg har gjort mig for at faa disse
prækener ligesom udpressede ogudbetlede af auctoren.» Ogsaa
Bossuet hadde liten trang til at utgi sine taler, og begges
manuskripter er ofte kun hastig nedkastede konsepter, som
saa paa talerstolen fyldtes med personlighet og magt. Vi som
kjender saa altfor godt skribenten der taler de skrevne ord,
har ikke længer den rigtige følelse for den «suveræne hemme
lighet», som Platon hylder i «det levende ord», og som er
høit hævet over den døde bok. Herslebs prækensamlinger
er selvfølgelig nu i meget døde bøker, men overalt føler man
endnu ordet, det levende talte ord. Paa hver side merker
man at bøkerne er talt foran konge og hof, borgere og soldater,
farisæere og synderinder. Imellem er det som paaskeevange
lierne bæres frem under kirkehvælvene, imellem er det som
ordene lyder foran en knælende hær. Hans stil har værdig
het og holdning med lange, harmonisk byggede sætninger.
Saa kommer djerve vendinger, korte sætninger, ofte i direkte
spørsmaal, som ophakker stilen. Hans tale kan vokse til et
lidenskabelig crescendo. Han kommer med en bitende sar
kasme, eller med seierstoner over frelsen ved Kristus, over
Satan og døden og alle helvedets rædsler. Eller han maler
hvorledes himmel og iord vaander sig ved Kristi død, solen
skjuler sit aasyn, og naturen graater. Han kommer med citater
fra kirkefædre og klassiske forfattere eller med kraftord som
Peter Dass. F. eks. : Paulus var ikke mere firkantet hode end
andre, eller prester skal ikke blot la sig se en gang i uken
som hvalfisk i godt veir. (Se B. Kornerup: Hersleb som
prædikant. Dansk teologisk tidsskrift 1922.)
Spørsmaalet om menneskets væsen erdetcentrale i klassisk
religionsfilosofi, altsaa en metafysisk orientering over mennesket
457

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0465.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free