- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
461

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Det klassiske gudsbillede

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det klassiske gudsbillede.
kelige proces som evangeliet kalder «gjenfødelse» av et nyt
menneske ut av den «gamle Adam». Ved den nye kraft skaptes
der en usynlig orden i sjælelivet. I historien mente klassi
cismen at kunne se hvorledes selvfordypelsen kan bli til en
mægtig strøm, som kan bryte ind over hele folk, ja hele
kulturkredse, og gjennem generationer arbeide med forstokkede
og forhærdede hjerter, aapne dem, atter gjøre dem livsmot
tagelige, forberede regenerationen av hele den moralske fælles
tilværelse. Den unge kristendom hadde gjennem sin anger
og bot git den gamle i magt og æreslyst forhærdede verden
en ny ungdomsfølelse. Ingen ny juridisk visdom, ingen aldrig
saa god vilje fra politikere, ingen revolution, ingen nye mænd
mente klassicismens religiøse tænkere kunde erstatte denne
sindsforandring som hele folk kunde bli tat av.
Det er nødvendig at gjennemgaa denne for moderne følelse
litt fremmedartede tankerække for at forståa det klassiske
gudsbillede og de sjælstilstande som har skjærmet, bygget
og utdypet menneskelig kulturarbeide like til vor moderne
aandskulturs glanstid oprandt. Det er ogsaa nødvendig for
at forståa det centrale, forståa magten i Herslebs forkyndelse.
Det er den religiøse selvfordypelse som han atter og atter
med hele sin veltalenhets og personlighets magt søker at
vække. «Det er ikke nok at man søker Guds tempel, man
skal ogsaa være et tempel for Gud. Uten bot blir kristen
dommen et spil, en maskerade. Al kristendom bestaar i
at overvinde, uten at overvinde er der ingen kristendom.
Mennesket maa se sin elendighet, forhænget rives tilside, sten
hjertet knuses.» Men den Herslebske bot var en bred og almen,
som ikke maatte føre til føleri og sektervæsen, men til almen
dygtiggjørelse for livet, til mandig virksomhet. «Vi er ikke,»
sier han, «sat her i verden for intet at gjøre. Vor kristendom
er ingen spekulation men praksis, bestaar ikke i at præke og dis
putere sandhet, men i lutter realiteter, at sætte sandhet i verk.
Vis mig din tro i dine gjerninger, vis mig din sandhet i dine
gjerninger. Kristendom uten kraft er en pur chimær.»
Kunde Holberg ikke helt følge sin landsmand i denne
patetiske, religiøse følelse som lodder tragiske dybder i men
neskenaturen og søker dunkle, underjordiske lag i sjælelivet
sa a var de begge helt enige i oppositionen mot den typiske sekter
bevægelse, det sterke føleri, al denne inderlighet og inder-
461

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0469.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free