- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
506

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stein Bugge: Linjen i vor dramatiske digtning - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

videre.
Stein Bugge.
Men, spør intervjueren, kan man allikevel ikke si at
Heiberg er en slags forløper baade for Pirandello, for Crom
melynck og andre «revolutionære» dramatikere förtiden?
Jo, svarer Greven. I «Balkonen» kan man si at Hei
berg er en slik forløper .... Den store sukses dette arbeide
blev for «klikkerne», baade i Skandinavien, i Tyskland og i
England, skulde muligens ha kunnet forplante sig til det
store publikum, om forfatteren seiv hadde fortsat paa den
vei han her syntes at ville anvise «de unge». Det har han
imidlertid ikke gjort ....
«Men kanske,» slutter greven sin redegjørelse,» er det
hele intet mindre end en skjæbnens lov, at en straalende
dramatisk periode, slik som Ibsens og Björnsons, i alle land
maa staa uten fortsættelse, at faklen bæres videre eller om
De vil, at «aanden blaaser» fra det ene land til det andet!
Efter Norge er det jo nu Ungarns, Tsjekko-Slovakiets, Itali
ens og Tysklands tur til at feire sine triumfer i dramatisk
digtning et forhold, som forøvrig ganske tilfredsstiller vort
krav til retfærdighet, og derfor faar være de gode nordmænd
Jeg citerer saa fyldig for i klare og tydelige ord at illu
strere « utlandet»s dom om vor egen stilling som Ibsens og
Björnsons arvtagere idag. Norges dramatiske forhold omta
les vel neppe i en lignende bredde i Frankrike før om en
anden menneskealder: Vi er altsaa karakterisert og kan
forsaavidt ta saken med ro!
En redegjørelse av vor dygtige og sympatiske landsmand,
hr. Reidar Øksnevad i Paris, i umiddelbar tilknytning til
grev Prozors uttalelser, fremholder vistnok et noget lysere
syn paa tingene, og præsenterer en række navner for den
franske almenhet, som folk, der hver paa sin maate skal ha
giorl gode skuespil i Norge. Men Øksnevads erklæring er
uten begeistring, bærer intet vidnesbyrd om at seiv en nord
mand har tro paa at de store traditioner skal kunne bæres
Man kan være enig i grev Prozors kritik over samtidig
norsk dramatik eller ikke vi faar dog være ham taknem-
lig for vinket: I Norge er, dramatisk set, utvilsomt alle de
dekadencefænomener nu sprunget frem, som folger paa en
rik tid. Spørsmaalet blir saa bare om det dramatiske fald
en trøst . . . .»
506

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0514.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free