- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
512

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stein Bugge: Linjen i vor dramatiske digtning - III - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Stein Bugge.
skraasikre meninger om det hele, snart iagtta den ganske
menneskehet fra de evige høider, hvorfra seiv den grusomste
ulykke glider ind paa sin lille pläds i den store, harmoniske
sammenhæng, før han igjen likesom blir borte for vort blik
i en ufattelig förening av alle livets spillende former.
William Shakespeares eget liv er os ukjendt. Bare dette
vet vi: Umerkelig som en av os kom han ind og like
saa umerkelig som han kom, gik han paany tilbake . . .
Og dog hadde han bak sin høie bleke pande sammen
fattet aartusenerne de som var gaat forut, og de som
skulde komme.
Slutten av det syttende og begyndeisen av det attende
aarhundrede er den dype forfaldstid for den gjenreiste euro
pæiske dramatik: For anden gang i historien gik i delte
tidsrum tragedien og komedien tilgrunde!
Og som tidligere, i den græske oldtid, satte forfaldet og
saa denne gang ind med den ændrede opfatning av lilværel
sens dypeste spørsmaal: Latinens, det lærde tidsrums og
rationalismens sjælløse reaktion la sin døde haand over
renæssansens brusende og dype livsutfoldelse!
Og resultatet kunde ikke utebli: Den dramatiske pro
duktion faldt paany ned i nivaaet av det middelmaadige, ja,
endog kunstfiendtlige. Interessen for det avskyelige eller det
frivole tok overhaand. Ikke en menneskealder efter Shake
speares død var den store tragedie forsvundet i England: Un
drende og fulde av hemmelig glød løfter unge generationer i det
britiske rike den dag idag sine drømmende hoder stirrer
efter den tapte digtning, før ogsaa de slaaes ned av de nær
mere krav.
Imidlertid hadde Frankrike tat saken i sin haand : Cor
neille og Racine ! Der er meget som taler for at Corneille
kunde være blit grundlæggeren av et fransk nationaldrama av
de aller største dimensioner. Corneille var en egtefødt søn
av renæssansen. Hans kraftige, lyriske og bredt anlagte be
gavelse var et direkte uttryk for de gjærende kræfter den ny
ere tid hadde vakt tillive i det franske folk. Hvor trist var
det derfor ikke at da Corneille gik igang med sine dramati-
512

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0520.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free