- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
570

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Charles Kent: Litteraturindustri og litterære industriskoler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Charles Kent.
Og saa følger en helsides attest fra én som har git ut
den beskedne sum av $ 5 paa et kursus «i short story
writing» og som har hat en stor «success», saa virkningsfuldt
var kurset. Det ikke mindst interessante ved dette avertisse
ment er oplysningen om at kurset er forberedt av en frem
staaende navngit professor ved et av de «ledende» ameri
kanske universiteter.
Ikke alle de unge mennesker som kommer for at hente
visdom paa de amerikanske litteraturskoler, er akkurat folk
av den støpning som reflekterer paa et slikt avertissement.
Men enten de henvender sig til en privatskole eller til pro
fessorerne ved de universiteter som har opretlet lærestoler i
kunsten at skrive fortællinger, saa har de, næsten allesam
men, ét maal for øie: sukses. Har de ikke læst et avertisse
ment som det nævnte, saa har de læst en reklamebrochure
fra en eller anden privat forfatterskole, om hvilke fordeler
litteraturen kan by, hvor mange dollars den og den berømte
forfatter har tjent paa hver av sine korte fortællinger, Jack
London, f. eks., eller Fannie Hurst, og med de vegtige slut
ningsord: <Hvorfor er ikke De forfatter?»
Ja, hvorfor ikke? Den unge mand eller kvinde som
netop har «graduert» fra et eller andet ferskvands-college og
ser sig om efter passende beskjæftigelse, eller kontoristen som
drømmer over sin kontobok, eller hans maskinskriverske,
faar pludselig en glimrende idé. Det ser ut til at være et lett
arbeide ; det skal være svære penger at tjene og én er sin
egen herre. Den litterære aspirant betaler en sum penger til
en litteraturskole eller skriver sig ind ved universitetets littera
turseminar, kjøper en skrivemaskine paa avbetaling og begyn
der at samle paa avslagsskrivelser fra magasin-redaktionerne.
Magasinerne er nemlig saagodtsom det eneste marked for
amerikansk litteratur, og den sort av digtning de bruker
«The short story» har fortrængt de andre digtarter i altid
større utstrækning. Romanen paa engelsk «novel» taper
stadig mere i betydning; folk har ikke tid til at læse en hel
bok, sies det. Det er følgelig «short stories» alle de litterære
aspiranter vil lære at skrive, og det er derfor de kommer til
litteraturskolen.
Av og til kan en professor jo ogsaa støte paa andre
elever, en og anden idealist som vil ha hjælp til at
570

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0578.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free