- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
573

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Charles Kent: Litteraturindustri og litterære industriskoler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

39 Samtiden. 1924
Litteraturindustri og litterære industriskoler.
kvinde ikke eiet et eneste træk som vor første stamfar vilde
gjenkjende. Vi kan godt utvide utsagnet og si at den verden
som saagodtsom alle aviser og magasiner avbilder, den har
aldrig noget jordisk øie set og vil heller ikke se. Denne ver
den har intet med erfaringens verden at gjøre; amerikanerne
ser i det hele med skepsis paa erfaringen : Christian Science
teorien er amerikanismen a I’extréme. Nationen grøsser av
angst for at tape sit livsmot, hvis den ser virkeligheten i
oinene; og den forlanger av sine forfattere, at de skal
hjælpe folk «to keep smiling» ved at indhamre i deres
bevissthet, at «Life is great fun after all». Derfor: sky
erfaringen, søk tilflugt i den magasinlitteraturens verden,
der alle heltinder er vakre og alle helter har lykken
med sig; alle forviklinger løses; bryllupsklokker ringer; for
fremmelser falder efter fortjeneste; bare slemme mennesker
dør unge; de gode lever til støvets alder. Verden, og Ame
rika i særdeleshet, er en glædens dal, hvor limousiner er
dydens løn.
Pudsig nok, strækker ikke den amerikanske litteratur
skoles anatema over «nedstemmende litteratur» sig til den
europæiske bokverden. Lærebøkerne i «short story»-skrivning
vil henvise til Tsjekhov og Maupassant som mestere i kun
sten og indtrængende anbefale de unge at studere deres me
tode. Det hænder at de unge kjøper disse mesterverker og
blir forvirret.
«Hvorfor skriver de om slike skrækkelige ting?» spurte
en ung darne-student Fagin. «Jeg saa ind i hendes store, uskyl
dige øine og smilte. Jeg saa ned paa den forfattertidende
som laa paa mit kateder og saa at redaktionen av et frem
staaende og godt betalende magasin var i markedet efter
«Fortællinger med rask handling opmuntrende smaa for
tællinger, av denslags som gjør verden bedre», og gik
over til at diskutere hvordan denslags fortællinger skrives—»
«Den som kjøper en bok,» skriver dr. Berg Esenwein,
«kan vite med sikkerhet, om den diskuterer et emne som han
vil at hans barn ikke skal læse. Han vil vite det fra kriti
ken eller fra omtale eller fra sin bokhandler. Men det er
sjelden tilfælde nåar han kjøper et magasin. Har han sub
skribert paa det, har han kjøpt tolv katter i sækken, og han
573

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0581.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free