- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
578

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Charles Kent: Litteraturindustri og litterære industriskoler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Charles Kent.
og hører til en lavere kategori. Den kan nok sælges, men
betales daarligere. At der er nogen kvalitativ forskjel paa
intrigen i en detektivhistorie og en problemhistorie, nævner
forfatteren ikke. Slik er æstetikken i disse verker —og dette
skal altsaa være det bedste! De fleste nøier sig, som sagt,
med at citere talrike redaktörer som alle er enige om at
handling er en fortællings liv og blod. Et av citaterne
faar være nok: Det er en bekjendtgjørelse om en short-story
konkurranse; hvad der ønskes, er «fortællinger med intrige,
med handling, med interessante forviklinger», men tillat
mig for engangs skyld at citere paa engelsk; det er synd at
spolere dette aktstykke ved oversættelse : «Spend the sweat of
your brow on deeds, not on acute character analysis; on big
situations, on suspense and appeal, not in tedious description
and fine writing.»
Der er andre redaktörer, ganske visst, som averterer efter
andetslags stof i forfatterbladene. Én vil ha realistiske og
psykologiske fortællinger fra forfattere som ønsker at gi Ame
rika hvad Tsjekhov gav Rusland. «Intrigefortællinger av den
slags som de populære magasiner bruker, ønskes ikke.» Men
hans magasin er altsaa ikke populært og han fortsætter
seiv og sier at «vore honorarer for fortællinger er meget be
skedne». En anden redaktør vil ha «fortællinger som kjende
tegnes mere av følelse og kunstnerisk form end av «punch» 1».
Men hvad ret har hun for det er en dame dennegang
til at fortælle hvad hun «vil ha»’? Hendes lille magasin har
saa liten utbredelse at hun ikke har ret til at ville ha nogen
ting i det hele. At dette magasin bare tar ind litterært værdi
fulde ting og har en stor anseelse blandt alle som har vett
paa kunst, betyr ingenting. Hun betaler ikke honorar hvad
fortjener hun da for opmerksomhet?
Nei, handling og forviklinger, det er løsenet! Og
studenterne blir, fremfor alt, opfordret til at lage intriger og
forviklinger, saa der ikke blir et eneste «kjedelig» punkt i
hele fortællingen. La hver sætning være et skridt frem i
handlingen. La nye ting hænde hvert øieblik. Og glem ikke
at holde den vigtigste og mest overraskende hændelse i re
serve til det allersidste. D éno uemen te t er tingen!
1 «punch» er likesom andre slanguttryk, som «pep», «pull», «go», en be
tegnelse for fart og energi.
578

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0586.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free