- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
580

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Charles Kent: Litteraturindustri og litterære industriskoler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Förkortning for: the moving pictures.
Charles Kent.
En ting kan synes foruroligende: det blir mere og mere
vanskelig at finde stof til denslags digtning med handling i,
d. v. s. stof som ikke alt er blit luvslitt ved flittig bruk. Syd
havet og Sydhavsøerne er nu kjendt i hver krok. Alaska og
Hudsonbugten interesserer ikke længere. Cowboy-historien
er næsten utdød. Kjeltringshistorien er endnu populær i vide
kredser, men stiller stadig større krav til forfatterens sindrig
het. Landsgutten-som-blev-Wail-Street-magnat- historien vil
formodentlig bli ved at eksistere saa længe som Saturday
Evening Post og andre magasiner for storkapitalist-digtning
beholder sin million-utbredelse, men det skal en svare op
fmdsomhet til for at finde paa nye bedrifter som skal skaffe
helten adgang til det snævre selskap i den gate som regjerer
verden.
Men den unge amerikanske forfatter behøver ikke at for
tvile. Der er kræfter i virksomhet som utrættelig arbeider
paa den store almenhets fordummelse og ophæver virkningen
av tidens tand paa tidens digtning. Og først og fremst har
vi kinematograferne «the movies». 1
Hvor kulturdræpende kinoen virker, faar en europæer
først rigtig øiet op for i Amerika. At denne institution næ
sten har dræpt virkelig scenekunst i den amerikanske pro
vins, er kanske dens mindste synd: i de smaa byer gives der
nu aldrig forestillinger av professionelle skuespillere; alle om
reisende trupper er opløst. I San Francisco hadde de før
fem-seks teatre, hvor det blev spillet komedie — overveiende,
antagelig, meget siet komedie, men det var da levende men
nesker som spillet, og hver av trupperne og hver av skuespil
lerne var en mulighet for en bedre fremtid, tillot én at haabe
paa en menneskelig reaktion mot fordummelsen. Nu var der,
i november 1923, ett teater hvor der blev git et virkelig
skuespil en meget let komedie. De andre var alle gaat
over til «the movies» og gav filmforestillinger med et «show»
mellem hver fremvisning av filmen. Saa tarvelige kunster
som ved disse varietéforestillinger har jeg aldrig set og haaber
aldrig at faa se mere.
I San Francisco var der ialfald et levende orkester til at
musicere i de større kinoer. I smaabyene er der overalt bare
elektriske orkestre og pianoer. Mekanik overalt
580

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0588.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free