- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtredivte aargang. 1925 /
26

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Eros - I. Det hellige maal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

oa • Harry Fett.
komedie «Frøerne», hvor han lar Aischylos, idet han heftig
bebreider Euripides at han stadig kredser omkring erotik
ken, si om sin egen digtning : «Men aldrig sang jeg om
ukyske koner som Phaidra og Stheneboia, og ingen kan si
at jeg nogensinde har skildret forelskede kvinder.» Fordi
Afrodite dig fremmed var, svarer Euripides. Og gid hun det
altid maa bli, sier resolut gamle Aischylos. Og han føier til:
Men du og dine like er blit helt og holdent betat av hende
og har ogsaa faat betale for det. Det er tydelig at de eroti
ske passioner, alt dette uten «hellige maal» efter krigen var
drevet ind over græsk sjæleliv. Og Euripides fører det ind
i tragedierne. Men denne übalanserte Eros, denne hen
synsløst nedbrytende lar han kun komme til uttryk gien
nem kvinder. Det bød hans græske aand imot at la mænd
bli hysterikere. Og seiv likeoverfor sine kvinder undgaar
han de altfor sterke erotiske blottelser, og de impulsive til
skyndelser fra underbevissthetens halvmørke søker han at
fremstille i et forklarelsens skjær. Der er vor tids digtere
forbeholdt at trække disse mænader frem i et indiskret lys,
likesom det er forbeholdt et litterært amasonekorps at drive
üblufærdig natpratruljevirksomhet i kvindelig følelsesliv,
imellem i forbindelse med guerillakrig mot manden. Med
grækerens hele moralske sundhet og digterens dype sjæleblik
ser Euripides klart nok at der paa det erotiske omraade
med dets drifter, disharmonier og etiske konflikter for
mange mennesker er en rik anledning til sjælelig oprevethet
forsaavidt er han moderne nok. Men dette fremkalder
ikke hos ham som hos moderne psykoanalylikere moralsk
panik, men tvertimot krav paa selvkontrol og bevisst selvopdra
gelse. Elskovsneurosen, dens galskap skildrer Euripides i
Phaedra. Som en moderne sjælelæge paaviser han sygdom
men i dens forskjellige stadier med den sterke fremhæven
av de underbevisste drifter. Han mener ogsaa at disse drif
ter maa frem i lyset, men den moderne kurmetode å la
Freud hvor Eros faar ta ut sin ret paa trods av traditionelle
følelser og samfundsmæssige former, alt dette reagerer han
mot. I Phaedra lar Euripides ammen repræsentere de nu
saa moderne Freudske ståndpunkter, at det ikke nytter at
motstaa de underbevisste magter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:34:16 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1925/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free