- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtredivte aargang. 1925 /
33

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Eros - II. En bakrusfest i Athen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3 Samtiden. 1925.
Eros. 33
seiv og verten er blit dygtig mishandlet i hans komedier.
Verten optræder saaledes i en av hans komedier i kvinde
klær og synger lyrisk feminint en høikomisk moderne arie.
Saa griper Sokrates ordet og løfter hele stemningen op
mot et nyt plan. Som Kristus ogsaa strør ut sit forklarende
evangelium blandt tolderne, Palæstinas levemænd og blandt
de jødiske syndere og synderinder, fordi ogsaa han forstod
de sjælelige hemmeligheter som skjuler sig i rus og bakrus,
saaledes lar Platon Sokrates-legendens visionære lære stige op
over boblet fra dette atheniensiske drikkelag. Netop en slik
stemning er egnet til at motta og forståa hans høistemte
Eros-forkyndelse. Hans ord spiller, belyst av det eiendomme
lige skimmer som straaler ut fra en helt vellykket natterangel,
med gjenskinnet fra disse Eros-betonede sind. Disse herrer
fortæller han at i al jordisk Eros ligger et moment av aande
lig længsel som intet har med driftslivet at gjøre. Her har
vi sjælens hjemlængsel den hellige Eros. Det er den som
maa løftes, styrkes, gjøres fri og sterk. Den naturlige Eros
er en udmerket ting i og for sig men det er ikke den det
gjælder, den greier sig nok hvad det gjælder er at løfte
siælens liv til fuld utfoldelse og høieste bevissthet om sine
maal og bevare den for sykelig forvirring.
Midt under Sokrates’ tale bryter Alkibiades ind i sel
skapet med en bande glade nattesværmere. «Man maa ikke
opdrage løveunger i en by,» har Aristofanes sagt om Alkibi
ades, «men er det først skedd, maa man underkaste sig deres
natur.» Sokrates’ ethos hadde tøilel dette balstyrige sind,
Athens unge, forkjælede charmør og politiske løve, den fri
voleste og mest geniale av alle grækere, han som Ranke sier
har noget av en fyrste over sig. Han hylder med en gratiøs
blanding av nonchalance og ærbødighet sin faste og mandige
tugtemester, den kjølige, unærmelige og overlegne opdrager.
Tilslut kranser han den store siælekjenders pande. «Merket
jeg,» sier Sokrates til Alkibiades, «at du helt gik op i nydelser,
saa vilde jeg for længe siden ha latt dig seile din egen sjø!
Men jeg vil vise dig at du ogsaa bærer noget ganske andet i
dig.» Det er dette «ganske andet», denne skjulte længsel efter
aandelig frihet, som Sokrates i tide og utide talte om og
som han saa inderst inde hos Alkibiades. Han vilde vække
selverkjendelse, ikke en grubling over sig seiv, men en sti-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:34:16 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1925/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free