- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtredivte aargang. 1925 /
119

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Eros. III. Renæssanse, og utover den —

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

eller fra løpegravene. Produktionsmomentet, selve koncep
tionen var gjort længe før det øieblik han satte det ned paa
papiret. Nedskrivningen var det mindste, det var kun en
reproduktion av det mange gange fortalte. En forfatter som
hang over sit blækhus med sin pen i haanden var for ham
en latterlighet. Forsaavidt er det helt tilsvarende historieskriv
ning som den vi møter i vore sagaer, og dette er som be
kjendt siet ikke den værste form. Han var hofmanden som
altid stod i nærheten av de store og de smaa begivenheter
stridighetene, kampene og festene. Moralske fordomme eiet
han ikke. Han vilde sikkerlig rent objektivt skildret alle re
volutionsmyrderiene i Busland. Det var lidenskapen, mag
ten til at gjøre det gode saavel som det onde han elsket.
Litt varme merker man kanske nu og da nåar han fortæller
om det gode og litt munterhet nåar han gjennemgaar det
onde. Om Henrik II og Katharina av Medicis fordærvede
hof sier han som om det var mønster i moralsk henseende,
akkurat som kommunisthistorikere om forholdene i Busland :
«Sa compagnie et sa court estait un vray paradis du monde
et ecole de toute honnesteté, de vertu, I’ornement de la France.»
Samtidig fortæller han om en’ banket som dronningmoren
gav i Chenonceaux: «les femmes les plus belles et honnestes
de la cour, estant å moitié nues, et ayant les cheveux épars
comme espousées, furent employées å faire le service.»
Francois Clouet, Brantömes aandsfrænde kan man si,
har i sine tegninger git os hele dette hof omkring Katharina
av Medici. En farligere samtidig kunde hun ikke ha ved sit
hof, sier Jens Thiis. Med den korrekte og mest ærbødige
mine blotter han sit høie herskap. Med den vidunderlige
objektivitet, som franskmænd har, lar han træskheten og gru
somheten, sanseligheten og stupiditeten, indbildskheten og det
hæderlige enfold, halsstarrigheten og vankelmodet, løgnagtig
heten og feigheten og det brave, aapne mot passere revy
for sit alvidende øie. Karakteristikken kan helt overføres til
Brantome. Samme kjølige objektivitet, samme lyst til at le
vendegjore en tidsalder, samme maskuline übønhørlighet.
Digteren fra samme hof var Bonsard, Apollon fra musernes
kilde, som Maria Stuart kaldte ham. Han var Brantömes
gode ven, og hans elskovsvers er fuld av renæssansens ny
dende livslyst. En oversættelse av hans digt til Cassandre,
119

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:34:16 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1925/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free