- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtredivte aargang. 1925 /
130

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Eros. III. Renæssanse, og utover den —

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Harry Fett.
og som skyldes hende. Hun blir gjennem Eros mandens
store opdragerinde. Kjærligheten, mente man, vilde være det
flaueste av alt hvis den kun ganske enkelt bestod i at elske
hverandre, men det var rikere menneskelighet, dypere sjæle
liv, fastere form som det gjaldt iat utvikle ved hjælp av den
klassiske kvindelighéts sikre instinkter. Som kjærlighetens
herskerinder, ikke som dens slavinder, optraadte flere av den
tids kvinder, og derigjenrtem opdrog de mændene. Like saa
visst som umandige mænd degenerer kvinden, saaledes hindrer
uopdragne og ukvindelige kvinder mænd i at utvikle sine
bedste egenskaper. Hver har sin styrke og sin egen værdi
som maa hævdes og styrkes for gjensidig at paavirke hver
andre. «Naar det gjælder grundige undersøkelser,» sier Fon
tenelle, «solid ræsonnement, styrke og dypsindighet behøves
der mænd; men nåar det gjælder naturlig fornemhet, fin og
indtagende enkelhet, utviklet sans for takt, en viss art beri
kende aandfuldhet, saa behøves der mænd som er blit avsle
pet i kvindeselskap.» Derfor kan Keyserling i sin filosofiske
reisedagbok under behandlingen av de indiske kjærlighets
hoffe komme med en sterk fremhæven av den klassiske kvin
des store opdragergjerning. «I de nordiske lande,» sier han, «hæn
der det sjelden at en mand blir opdrat, dannet av kvinden.
Uten tugt utvikler sig ikke det erotiske, og da kvinden paa
sin side helt undtagelsesvis sætter høiere fordringer til sig
seiv end manden umiddelbart stiller, saa blir der ingen frem
skridt. Den germanske mand kjender kun to former av
kjærlighet: egteskapet og lasten, begge like slette erotiske
dannelsesmidler. Begge begunstiger lad-gaa-standpunktet, av
spændingen. I renæssansen utløste sig mere og mere en
bestemt kvindelig kaste, som siden under fransk klassicisme
falder sammen med den store verdensdames idealtype. Den
antikke Hetære og den klassiske Grande-Dame har i virke
ligheten samme væsen, samme aand. Hvad skylder ikke man
den samkvem med slike typer. Og hvorledes merker man
ikke paa dem nåar de er formet av slike fine hænder. Den
større formsikkerhet som den kultiverte romaner besidder
fremfor germaneren, stammer fra at han er blit delagtig i
slik opdragelse. Det er en forbindelse, næsten en synd mot
den hellige aand, at det erotiske er blit fordrevet fra livet
slik som alle ländes og alle tiders puritanisme har gjort det
130

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:34:16 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1925/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free