- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtredivte aargang. 1925 /
132

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Eros. III. Renæssanse, og utover den —

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Harry Fett.
netter som folk.» Og hvad har ikke en slik kvinde betydd
som opdrager for Thiers, i hvis lod det som gammel mand
faldt at befri Frankrike for terrorismen og Pariser-bolsjevis
men av 1871. Ogsaa Thiers, hvis træk er blit utvisket av al
skens revolutionær skribentvirksomhet i det 19de aarhun
drede og av skyggen fra det store nederlag, eiet engang sin
charme, opdrat som han var av kloke kvinder fra I’ancien
regime. En skarp ungdomssamtidig kunde skrive om ham :
«Thiers har foruten sine virkelig betydelige egenskaper ogsaa
dette, jeg vet ikke hvad, som gjør at han er læst og [beun
dret av alle.» Under restaurationen kom flere av den gamle
adels «grandes dames» tilbake til Paris, belært av de tragiske
oplevelser besad de en konkret sans for mennesker og for
hold, og de blev værdifulde opdragerinder for det nye bor
gerlige franske samfund, som nu skulde overta landets styre.
Berømt er foruten hertuginde Dinos salon, hertuginde Duras,
prinsesse Lieven, Guizots veninde, Mme de Flahaut, Mme Ré
camier og Mme Boigne m. fl. Efter revolutionens rystelser
hersker der i Paris en stor trang til ro og sindighet, og alle
de forskjellige spørsmaal som kom op i tiden i forbindelse
med politik, litteratur og kunst hadde man trang til at faa
konfrontert for disse kvindelige sind, som endnu eiet noget
av klassicismens sikre stil forenet med verdensklokskap og
livserfaring. Her blev diskutert «alle disse smaa ting», for
at citere Balzac, «som set hver for sig synes at være smaat
terier, men som set i samlet masse bygger op det væsenllige
i civilisationen». Restaurationens såloner har været med paa
at bygge det moderne Frankrike, de var bærerne av de kul
turbyggende traditioner som Platon utformet ogsaa i sit Sym
posion, og hvem vet om ikke nåar alt kommer til alt, den
form det frie selskabelige samvær har hos et folk betyr mere
for dets opdragelse end selve universitetene. Denne opdrager
gjerning var erosbetonet, og derfrå kommer man over i den
klassiske kvindes store samfundsgjerning, velgjørenhet, charité.
Uten offerevne ingen kjærlighet, mente klassicismen. Hele
samfundslivet blev gjennemsyret av dette, og den kvindelige
charité er endnu idag et av de sterkeste magter i klassisk fø
lelsesliv. Gjennem ofret i videste forstand blir hele denne
tids kulturopfatning mere tragisk betonet end vor. Tragisk
følelse er ikke det samme som pessimistisk, det lægger kun
132

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:34:16 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1925/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free