- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtredivte aargang. 1925 /
194

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Eros - IV. Racine

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Harry Fett.
seiv død. En av Bossuets mest personlige gravtaler er viet
hende. Lemaitre kalder den en somtueux madrigal théologique.
I sit forord fortæller Racine at Bérénice hadde «den lykke
ikke at mishage kongen», og han kan nok med et hemme
lighetsfuldt og melankolsk smil ha erindret sin svigerinde,
ti Bérénice er fin og følsom som hun seiv var. Og han
kan nok ogsaa ha erindret sin store, dype, alvorlige kjærlig
het til Maria Mancini, den eneste virkelige i hans liv, har
man sagt, som ogsaa han maatte ofre for statshensyn. Ogsaa
han hadde en gang fulgt sin Bérénice til karossen som førte
hende bort til egteskap i fremmed land. «Han sukket uten
at si et ord,» fortæller et øienvidne, «og hilste prinsessen
som vendte sig bort i taarer mens kjøretøiet forsvandt .»
Vi har en anden optegnelse som viser at kongen aldrig rigtig
glemte dette offer. Da hans kusine M.He de Montpensier
maatte ofre sin kjærlighet for statshensyn, kastet hun sig for
kongens føtter og sa: «Sire, De kan heller dræpe mig end
bruke mig som De gjør.» Han blev da saa rørt at han
seiv faldt paa knæ. «Vi omfavnet hverandre længe,» fortæl
ler prinsessen, «og han graat likesaa heftig som jeg seiv.»
En kostelig scene, solkongen graatende paa knæ for at trøste
en forelsket. Det var ungdomsmindet som levet i ham.
Ogsaa han kjendte den pris som maatte betales for riket og
magten, for at bli romer. Klassicismen visste hvad Roms
formale ordnende sind kostet av strenghet og übønhørlighet,
hvilken appel til personlige kræfter, til sjælens plastiske energi
denne livsform krævet, med dens arkitektur bygget av store,
tunge kvadre. Den romerske gråvitas stillet sine krav.
Gjennem Corneille faar man et endnu klarere billede av
tidens romerske følelse for samfundets mægtige polilisk-sociale
arkitektur. Pulcheria er en av de sidste skikkelser av Cor
neille, fuld av kraft og skjønnet. Der er lyrik i hendes sjæl,
men hun er herre over den, eier den eiendommelige adel
som man nu ofte vil kalde kulde og følelsesløshet, fortørket
og forbenet klassicisme.
Je vous aime, Leon, et nen fais point mystére
Je vous aime, et non point de cette folle ardeur
Que les yeux éblouis font maitresse du coeur
Non d’un amour concu par les sens en tumulte.
A qui Tårne applaudit sans qu’elle si consulte.
194

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:34:16 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1925/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free