- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtredivte aargang. 1925 /
198

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Eros - IV. Racine

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Harry Fett.
het. En følelse som stadig bygger paa «gjenkjærlighetsprin
cippet» manglet et element av überørbar selvstændighet, som
ogsaa er en side av den menneskelige sjæledannelse. Og
netop kvinderne som har en langt større og naturligere be
gavelse for kjærlighet end manden, og som gjennem større
nervøsitet og sensibilitet er sterkere utsat for forstyrrelser i
hele sit følelsesliv, maa ifølge klassisk sjælehygiene imellem
opta et heroisk element av standhaftighet og konsekvens for
ikke at gaa tilgrunde i sin egen følsomhet og mottagelighet.
Ogsaa følelser maa ha karakter, skal de ha virkelig værdi.
Netop her kan opdragelsen til kjærlighet trænge den styrke
som ligger i en løsning fra utenverdenen. Tennyson antyder
i en replik hemmeligheten i Andromaque’s klassiske sjæle
styrke. «Gud gir os kjærlighet og laaner os en gjenstand for
vor kjærlighet, men nåar kjærligheten blir moden, da blir
gjenstanden for vor kjærlighet væk og kjærlighet staar
alene.» Og Goethe er inde paa det samme nåar han sier:
«Wenn ich dich liebe, was gehfs dich an.» Jo rikere og
dypere følelseslivet er, desto mere ødelagt blir sjæl og nerv.er,
nåar de føler sig prisgit verdens og skjæbnens kulde. Det
gjælder da gjennem selvdisciplin, opdragelse og klokskap i
nogen grad at kunne føle sig befriet fra utenverdenen. Ogsaa
her møter vi noget av Platons sjælehygiene, likesom vi i en
række av Racines uttalelser møter den rene Platon, saaledes:
«Kjærligheten stræber efter at høine. Intet er mildere og
intet er sterkere end denne. Der findes intet bedre i himme
rike eller paa jorden, fordi kjærligheten er født hos Gud og
kan ikke hvile sig uten hos Gud.» Her har vi Racines sjæle
historie. Den joviale madame Maintenon sa om ham at han
elsket Gud som han elsket en elskerinde. I et av sine
vers sier han: Hvis jeg ikke elsket, var jeg ingenting. Si
je n’aime, je ne suis rien. Hans liv var menneskelig fuldt
av svakhet og av heroisme. Han har ind mot det haarde
romerske i klassicismen baaret frem vor humanismes to
sterkeste støtter hellenisme og kristendom.
Pludselig syvogtredive aar gammel gir han avkald paa
hele sin digtergjerning. Han var avholdt, berømt, i fuld be
siddelse av sit genis hele styrke. Hans skrivebordskuf var
fuld av de smukkeste tragedieutkast. Digtningen kan man
si var hele hans liv. Fuld av ungdom, styrke og produk-
198

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:34:16 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1925/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free