- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtredivte aargang. 1925 /
531

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Erik Werenskiold: Christian Krohg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Christian Krohg.
skandinaver; i feberagtig spænding travet vi gjennem byen
til alle de utstillinger hvor der var noget at se av dem.
Krohg var vel mest optat av Courbet, med hvem han møttes
i sine samfunds-reformatoriske tendenser, og av Manet,
som paavirket ham sterkest rent malerisk, skjønt han ogsaa
som vi andre en tid prøvet farvedekompositionen, som
de egentlige impressionister, Claude Manet, Pisarro o. s. v.,
drev med. Cezanne var dengang fuldstændig ukjendt.
I en av landsbyene utenfor Paris, malte Krohg et vældig
stort billede, bondefolk med paraplyer som kom ut av kirke
døren i regnveir. Midt i billedet en gammel kone i noget
lysegraat, hun har vist nogen rutede plag paa sig og et
gult tørklæde om halsen. Længer tilvenstre saa man ryg
gene av nogen blaaklædte mandfolk. Ulfsten og jeg hadde
set paa billedet og rost det. Men Krohg seiv var ikke for
nøiet. Ut paa kvelden sat vi og snakket videre om det, hver
holdt paa sit. Pludselig sier Krohg: «Hvis en av Dere vil
ha billedet, kan han faa det!» Vi blev aldeles paff. Det
svære billedet! Kasse til det, fragt hjem, hvor skulde vi gjøre
av det? fattige var vi som kirkerotter. Vi betakket os. «Der
kan Dere se,» sa Krohg med et triumferende smil, «Dere
mente ikke noget med det!» Siden skar han ut midtfiguren;
det blev det ypperlige billede av den gamle konen som nu
vistnok er i Rasmus Meyers samling i Bergen.
Krohg blev ikke længe i Paris dengang. Da han saa
kom hjem, hadde kunstforeningsstriden staat paa; publikum
det vil si det publikum som hadde magten og pengene
var i krigshumør, men kunstnerne lot sig ikke døive. Høst
utstillingen kom istand, først privat, senere som statens ut
stilling. Man hjalp sig imidlertid som man kunde.
Utstillingene holdtes snart her, og snart der. Krohg vandt
straks en masse beundrere. Han malte loser, han malte by
ens folk, Sypiken, Sverdrup, Gerh. Munthe paa Grand; stort,
bredt, lysende —, alle kunde ta og føle paa at dette var godt.
Og da saa bohémtiden kom, utfoldet han en fabelagtig virk
somhet. Albertinebilledet med alle studiene, Gaihedebilledene,
Kampen for tilværelsen, Avholdsmændenes tog, 17de mai,
det ene bedre end det andet, det var en overdaadig
het; og dertil hele hans litterære virksomhet, bøker, ind
læg, taler, diskussioner; han hadde tid til alt. Turet han
531

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:34:16 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1925/0541.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free