- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Seksogtredivte aargang. 1925 /
630

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - P. C. Solberg: Betragtninger over den franske og den russiske revolution - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

P. C. Solberg.
lige» retfærdighets navn. Folkesuverænitetsprincippet 1 utvik
ledes, kongen var kun folkets tjener; gav han love, som
stred mot retfærdighet, begik han voldshandlinger, men ingen
bandtes av saadanne lover. Menneskeretsdoktrinens krav for
frihet til at forsvare sine meninger hævdedes ogsaa. Læren
var mindst likesaa radikal som Rousseaus, men netop den
ting, at juristerne kunde forklare om Rousseaus lære, at den
var gammel vin paa nye lærflasker, og at man hadde set,
hvad den lære førte til under hugenotterkampene, gjorde, at
man ikke tok ham alvorlig som politiker. Til og med kunde
hans lære føres tilbake til det hugenottiske Genf, som de
katolske royalistiske franskmænd ikke kunde fordra.
Desforuten, efteråt franskmændene i begyndeisen av det
18de aarhundrede hadde kastet den aristotelianske filosofi
overbord, og tilegnet sig det nye av Copernicus og Newton
skapte verdensbillede, tapte de med engang respekten for alt
gammelt og al tradition og fik istedet en übegrænset tillid
til den menneskelige fornuft, der maatte kunne utfinde de
love, hvorefter menneskene burde regjeres, nåar den hadde
kunnet utfinde de love, som bestemte planeternes gang.
Derfor begeistredes de for den «nye naturretslære», der var
begyndt med Hugo Grotius som en protest mot middel
alderens naturretslære og den lære, som reformationstidens
jurister, «kongehaterne», hadde docert.
Den nye naturret forsvarte enevældet, om den end hæv
det at menneskene hadde naturlige rettigheter, som det var
lovenes opgave at bestemme og forsvare. Dette var den be
undrede «Fredrik den store»s og Voltaires, «vismanden fra
Ferney»s lære. Voltaires betydning kan neppe overvur
deres. Han vakte juristernes samvittighet ved sit flammende
forsvar for dem, som han mente uskyldig forfulgt og dømt,
og ved sine forbitrede anfald paa de grusomme straffe og
kirkelove. Voltaire krævet: «En beskatning, som rammet
alle klasser likelig, ensartet lovgivning, ens maal og vegt,
civilt egteskap, kirken under statens overhøihet og kirke
domstolenes avskaffelse». 2
1 Folkesuverænitetsprincippet hævdedes alt paa en stænderforsamling i
Tours mer end 300 aar før revolutionen av de «borgerliges talsmand juristen
Phillippe Pot».
2 Fra det saakaldte «Cahiers de Voltaire aux Etats Généraux».
630

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:34:16 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1925/0640.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free