- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtredivte aargang. 1926 /
19

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wilhelm Keilhau: Rudolf Steiner. I. Manden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rudolf Steiner.
biografi indrømmer han uten forbehold at han har gjort sig
skyldig i feiltagelser i sine indledninger til Weimarutgaverne
av Goethe. Han sier at hvor det gjaldt erkjendelsen av uten
verdenen utviklet han sig paa mange maater sent, og at Goethe
utgaverne bærer spor av dette.
Det var i sin Weimartid, Steiner hadde sine første psy
kiske oplevelser. De styrket ham i overbevisningen om at
den materialistiske livsopfatning var ved aa føre hele vestens
kulturverden paa avveier. Han syntes det var et kald for
ham aa optræ som en aktiv forkjæmper for en mere spiri
tualistisk retning. Fra 1897 av kastet han sig ind i tanke
kampen som redaktør av et litterært tidsskrift.
Steiners virksomhet som litterat førte ham til Berlin. Han
var her en tidlang leder av et frit litterært selskap, holdt fore
drag, satte dramatiske opførelser i scene og hadde sin om
gang mellem de unge forfattere og kunstnere som sværmet
for Maeterlinck og regnet sig for hypermoderne.
Det er ikke helt let aa tænke sig Steiner som et av
brændpunkterne i en slik kreds. Han søkte jo ikke nogen
sinde efter den sidste mode, men den ældste visdom, og hans
forstand paa skuespil og maleri kan neppe ha været stor;
hans bemerkninger om dramatik og bildende kunst røber
ofte en næsten forbausende naivitet; hans foredrag om «kunster
nes væsen» er uten tvil det daarligste indlæg han nogensinde
har latt trykke.
I længden gik det da heller ikke. Steiner opgav sit virke
i den litterære kunstnerkreds og søkte nye tilknytninger. Først
paa dette punkt av sin løpebane var det at han kom i be
røring med teosoferne. Han skriver at et teosofisk skrift han
hadde læst som ung mand, dengang gjorde meget lite indtryk
paa ham. Det fremgaar ogsaa av hans selvbiografi at det
ikke var med nogen übetinget begeistring han sluttet sig til
teosoferne. Han skriver: «En stor del av medlemmerne
var fanatiske tilhængere av enkelte førere for det teosofiske
selskap. De svor til dogmer som var opstillet av disse i
sterkt sekterisk aand virkende førere. Mig frastøtte dette
virke i det teosofiske selskap ved den trivialitet og den dile
tantisme det gav uttryk for.» Teosoferne stod imidlertid paa
det samme grundlag som Steiner; han haabet derfor aa
finde forstaaelse for sine idéer mellem dem. I 1902 overtok

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:35:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1926/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free