- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtredivte aargang. 1926 /
56

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. A. Refsdal: Teaterkronik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I. A. Refsdal.
høre Moissis deilige italienske organ igjen. Saa kommer vel
Gösta Ekman ogsaa. Og endel andre kanske.
Det er en farlig lek at bygge finanserne paa gjestespil.
Om vi velvillig ser bort fra de kunstneriske hensyn, og de
krav man ellers gjerne vilde stille til et nationalteater, saa
vil gjestebud noget nær hver dag snart vænne publikum til
stadig at forlange noget som river endnu sterkere i halsen
end det forrige gang. Det blir en dyr spas. Kan man saa
ikke stadig overby sig seiv, kommer publikum snart ikke
mer. Salen blir liggende der i et gjesp med gapende bænke
rader kveld efter kveld.
I teatrets programhefte for «Den store Barnedaapen» har
redaktøren fundet plads for en bundt visdomsord hentet fra
Alexander Engels «Katekismus». Gjestespil, oplyses der, er
noget man griper til «nåar alt andet slaar feil». Skal vi ta
det som sunde anfegtelser hos ledelsen? Heldig om saa var.
Likesaa sikkert som et gjestespil kan være en kunstnerisk
berettiget og høist prisværdig * avveksling, likesaa sikkert er
det, at det sunde og solide grundlag baade for økonomien
og for det kunstneriske utbytte maa ledelsen søke i en vel
overveiet og behændig utnyttelse av vore egne kræfter. Der
er grund til at rope varsko likeoverfor et forhold som i det
lange løp vil bringe forvirring ind i publikums teaterbesøk,
og derfor i virkeligheten er et hasardspil med kassen.
Ser man bort fra økonomien og lar de kunstneriske krav
komme til orde, er der grund til endnu tristere betragtninger
over gjestespilpolitikken. Men det skal jeg ikke komme nær
mere ind paa her.
Iberegnet gjestespillene førte Nationalteatret i høstsæson
gen frem 5 norske stykker, hvorav 4 repriser, og 7 uten
landske.
Et hovedspørsmaal likeoverfor teatret blir det selvfølgelig,
hvordan det forvalter Ibsen. Naar vi i høstsæsongen fik 3
Ibsenforestillinger, da medregnet den franske fremførelse av
«Et Dukkehjem», saa kan man vel ikke klage over antallet
under de nuværende pinlige teatervilkaar. Og at fru Dybwad
skulde overta fru Alvings rolle maatte man jo imøtese som
en storbegivenhet i Ibsens teaterhistorie.
Teatrets egne to Ibsenforestillinger har to forskjellige
sceneledere.
56

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:35:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1926/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free