- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtredivte aargang. 1926 /
61

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. A. Refsdal: Teaterkronik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Teaterkronik.
uttværet. Intermessoet med jenterne virker utenpaahængt
og litet morsomt, til trods for at Aase Bye har lagt sig til en
forfriskende kjapp kjæft mot kjærka.
Der er flere roller i meget gode hænder. Her faar man
anledning til i kirketjener Evensens rolle at beundre Hauk
Aabels mesterlige maatehold, hvormed han helt erobrer den
rest av publikum som ellers vilde ha en viss kjølig reser
vation i sin beundring. Sissener glimrer som Harald med
sin betydelige evne til at gi en hel roman i en liten replik.
Agnethe Schibsted-Hansson boltrer sig i egte haandfast
menneskelig troværdighet som Dobbelt-Petra. Betzy Holter
gir som Alvilde jentens psyke egte og mere uttom mende
end forfatteren, saa vi kan til nød forsone os med den litet
omhyggelig motiverte overgang i forholdet til Harald.
Det maa noteres at Nationalteatret har tat op igjen «Til
Sæters», C. P. Riiss gamle idyl, som søndagseftermiddags
forestilling for barn. Her fik teatret anledning til at lægge
for dagen en sproglig usans som var imponerende.
Vi kommer til Nationalteatrets utenlandske nyheter.
Teatret hadde øiensynlig sat store forhaabninger til den
italienske forfatter Sem Benellis renæssancestykke «Vendetta»,
for det angav som en av hovedgrundene til den økonomiske
misere i forrige sæsong at dette stykke ikke kunde faa sin
premiere før i midten av august. Suksessen blev imidlertid
bare middels. Det er et stykke med voldsomme optrin og
skarpt markerte karakterer. Den alt overveiende interesse
knytter sig til Ingolf Schanches ypperlige Gianetto, hvis
psyke, som rummet feighet, besiddelseslidenskap, herskesyke,
selvhaan og grusomhet i hevnnydelsen, bodde tilhuse i et
vekt, försvarslöst legeme. Der slænges stundom glosen
virtuos efter Ingolf Schanche. Og virtuos er han. Men hans
tekniske mesterskap i alt det ydre staar i tjeneste hos en
eminent evne til psykologisk analyse. Han har vist det ide
største opgaver, f. eks. i en ut fra en bestemt opfatning glim
rende Hamletforestilling.
Ingolf Schanche var det ogsaa som bar fremførelsen av
den franske digter Paul Geraldy’s «Elske», en av de interes
santeste utenlandske nyheter Nationalteatret paa længe har
ført frem. Det kom op i slutten av november, saa det vil
vel holde sig paa repertoiret endnu en stund paa det nye
61

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:35:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1926/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free