- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtredivte aargang. 1926 /
108

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wilhelm Keilhau: Rudolf Steiner. II. Hans lære

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Wilhelm Keilhau.
faar de religiøse følelser slaa ut i sin egenart som længslerne
mot andre, høiere, mere aandiggjorte verdener end den vi
er sat ind i. Da er det at problemet om udødeligheten reiser
sig som det store, centrale spørsmaal.
Her staar kristendommen i en egenartet stilling sammen
lignet med de andre kulturreligioner.
Der er ingen tvil om at Kristus var gjennemglødet av
tro paa et evig liv. Hele hans forkyndelse bærer præg av
en fast overbevisning om dødens vanmagt. Hans salighets
prisninger i bergprækenen vilde være uten enhver mening
hvis de ikke tok sigte paa det som skal hænde i et liv efter
dette. Alle hans etiske vurderinger er git under evighetens
synsvinkel. Hvis han ikke paa dette punkt hadde følt sig
helt ut sikker, kunde han umulig latt sin lære munde ut i dette
vidunderlig stolte ord: «Hvad gagnet det et menneske om
han vandt den hele verden, men tok skade paa sin sjæl.»
Det var vel ogsaa opstandelsestroen som førte kristen
dommen til seir. Uten de første kristnes faste overbevisning
om at Kristus hadde seiret over døden var den nye lære
neppe blit mer end en av de mange sektreligioner dåtiden
var oversvømmet med.
Men samtidig maa enhver uhildet iagttager maatte ind
rømme, at dette liv efter døden som Kristus trodde saa fast
paa, har han fortalt os lite om. Hver gang han nærmer sig
disse høiere verdener som de kristne har sammenfattet under
fællesbetegnelsen himlene, blir hans beskrivende utsagn übe
stemte og svævende, klædt i billeder eller likefrem tilhyllet i
lignelser. Derfor har forfattere fra senere tider kunnet presse
de merkeligste og mest motstridende forestillinger om evig
heten ind i forkyndelser som de har git ut for aa være
kristne. Ja, det har endog været mulig for perverst anstrøkne
teologer i den kristne kirke aa skræm me de uvidende med
den tanke at den algode og alkjærlige Gud skulde ville dømme
de vantro og feilende mennesker til en sanselig pine i svovl
og flammer gjennem alle kommende tider og at ogsaa smaa
uskyldige udøpte barn skulde overgies til denne skjæbne,
vel den mest gudsbespottelige idé som nogengang har været
fostret i en formørket menneskeforstand.
Den voksende erkjendelse av at kristendommen bringer
en temmelig übestemt lære om hvordan et liv efter døden
108

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:35:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1926/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free