- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtredivte aargang. 1926 /
122

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wilhelm Keilhau: Rudolf Steiner. II. Hans lære

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Wilhelm Keilhau.
egenskaper. Et menneskes sjæl og aand er efter hans opfat
ning bestemt av det individet har opnaadd i tidligere liv;
ved siden av de fysiske kausallinjer regner Steiner med sjæle
lige og aandelige kausalsammenhænger, karmalinjer, som
trækker forbindelserne mellem de forskjellige menneskelige
inkarnationer av det samme individ.
Hvordan mener nu Steiner aa kunne bringe disse gamle
österländske tanker om reinkarnation og karma i samklang
med den erfaring at ogsaa evner og anlæg meget ofte viser
slegtsbestemte præg, en erfaring som i det sidste er utdypet
ved undersøkelser av de musikalske evners optræden i be
stemte familier? Steiners lære paa dette punkt er følgende:
«De omgivelser som et menneske fødes ind i, blir aldrig be
stemt av tilfældet, men staar i nødvendig sammenhæng med
dets karma. Antaes det for eksempel at et menneske i sit
tidligere liv har erhvervet anlæg til en moralsk sterk karakter,
saa ligger det i hans karma at dette anlæg vil bli virkelig
gjort i hans næste inkarnation. Det kunde den umulig der
som han ikke blev inkarnert i et legeme av en ganske be
stemt beskaffenhet. Denne beskaffenhet maa imidlertid legemet
arve fra forfædrene. Derfor søker den end nu ikke inkarnerte
individualitet med en den iboende affinitet netop mot de for
ældre som kan gi den det mest egnede legeme. Saaledes blir
individet født ind i en familie som kan skjænke det et legeme
egnet for de karmiske anlæg det medbringer.» For Steiner
er altsaa en samhörighet i anlæg mellem individer av samme
slegt utslag av en anden kausalsammenhæng end nedarving.
Steiners lære om reinkarnation og karma kan fremstilles
uten enhver forbindelse med hans øvrige kosmologi. Løs
revet fra denne sammenhæng har han ogsaa seiv utviklet
den i sine mindre skrifter. Særlig i de kortere gjengivelses
former viser den en næsten fuldstændig overensstemmelse
med grundtankerne i østens filosofiske og religiøse systemer.
Om Steiner i sine mere detaljerte bestemmelser av selve den
paastaatte sammenhæng overhodet har bragt noget nyt paa
dette omraade, savner jeg forutsætningerne til aa bedømme.
Men hans betydning ligger efter mit skjøn i dette at han har
vist muligheten av en fuldstændig sammensmeltning mellem
kristendommen og teorierne om karma og reinkarnation og
122

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:35:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1926/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free