- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtredivte aargang. 1926 /
309

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Arne Eide: Tradition, klassicisme og byarkitektur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tradition, klassicisme og byarkitektur.
ingen aaser og litet luft skiller bygverkerne ad. Enhver
tropper op og forlanger pläds i solen for sin sidste arkitek
toniske overbevisning som oftest uten at ta hensyn til by
billedets samlede virkning til byens miliø arkitektur, til
tradition.
Vore gaters urolige fysiognomi av idag staar i sammen
hæng hermed. Det er præget av tidens søkende tendens.
En naturlig trang til at skape vor tids arkitektur som
andre tider hadde skapt sin har hitført adskillige eksperi
menter og truer med at skape kaos. Desuten har man
fordret at vor byarkitektur skal være national samt at den
skal gi uttryk for tidens teknik og for nye materialers
karakter.
Selvfølgelig er disse fordringer alle rigtige, og en byarki
tektur som tilfredsstillet samtlige vilde være den ideale. Des
værre har hver arkitektonisk strömning tat op hvert sit krav
og ensidig forsøkt at opnaa et saakaldt «gjennembrud».
Kravet om at materialerne skal komme til sin ret har dog
været imøtekommet i stor utstrækning i alle senere aar og
skulde vel neppe berettige den nye æra som nu sees at dukke
op ute, særlig i industristrøk, paavirket av jernbetongens
raske utvikling.
Saa har da aarene fremover bragt os adskillige saakaldte
«gjennembrud». I Prinsens gate, Oslo, alene har vi f. eks.
tre saadanne større gjennembrud. Vi har det svenskpaavirkede
gjennembrud i Posthuset, det individuelle i Telegrafbygningen
og det nyklassicistiske i Kreditbanken.
Fører nu disse skiftende retningers gjennembrud seiv
om bygningerne i og for sig er gode til noget harmonisk
resultat for vor byarkitektur?
Tvertimot vi lider under disse gjennembrud som virker
for paatrængende kun som enkeltydelser uten at ta tilstrække
lig hensyn til sine omgivelser. Det er paa tide at stanse op og
tænke noget over hvordan vor byarkitektur gavnes bedst.
Magter vor tid overhodet at opfylde de stillede for
dringer?
Hvad vil f. eks. en fordring som den at skape en national
byarkitektur egentlig si? Hvilken rækkevidde har ikke dette
krav i vore byer, som staar i større gjæld til byutviklingen
i andre lande, end til det som er nationalt i vört eget land.
309

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:35:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1926/0317.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free