- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtredivte aargang. 1926 /
314

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Charles Kent: Engelske nittiaars-digtere

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Charles Kent.
hvad der var nittiaars-mændenes ideal, saa kunde man si, det
var: at ta kunsten alvorlig for dens egen skyld. Skjønheten er et
absolut gode, og den kræver — som enhver absolut livsmagt
at dens tjenere skal forlate alle ting og folge den. Saaledes
blev da den høieste lov for kunstneren at gjøre det yderste
ut av sin kunstneriske evne. For Oscar Wilde var, til syvende
og sidst, livet og ikke mindst den selskabelige sukses et
høiere gode end kunsten. Dette var god victoriansk levevis
dom; det er i virkeligheten den grundlæggende regel for al
livskunst: at tjene to herrer. Men man frelser som bekjendt
ikke sin sjæl paa den maaten.
Wildes æsteticisme og hans affektation hadde sin store
indflydelse paa nittiaarsdigtningen, men hele den del av fin
de-siécle-litteraturen som skyldes hans inspiration, er nu likesaa
død som det papir den er skrevet paa. Hvad der lever av
den, er bare de ting som er skrevet under inspiration av dig
ternes egen oprindelige følelse av oprør mot verdens graahet,
livets ondskap og hele tilværelsens meningslöshet. Gruppens
kritiker, den fine lyriker Arthur Symons har formet sit pro
gram i disse ord:
«Vor eneste chanse, i denne verden, til at bli fuldstændig lykkelige, er
om det lykkes os at lukke øine og øren og idethele sløve sindet, saa det ikke
fatter det ukjendte i sin skarphet . . . Det nuværende förlåter os, før vi faar
tid til at glæde os ved det uten som erindring eller som haab, og det er i
bedste tilfælde bare delvis vi erkjender, hvor usikre og unyttige baade minder
og haab er; saa det er med en slags rædsel vi vaagner op av og til, og ser
vor uvidenhet i sin fulde utstrækning og opfatter til en viss grad, hvortil den
fører os. At leve en hel dag igjennem under denne overvældende bevissthet
om vor virkelige stilling, vilde gjøre hvemsomhelst gal. Ti i de øieblikke den
kommer bare i et og andet øieblik, barmhjertigvis er den som et blin
dende lys eller som et støt av et flammende sverd. . . Og saaledes er der en
stor og taus sammensvergelse blandt os om at glemme døden; alle tilbringer
vi vort liv, travelt beskjæftiget med at glemme døden. Derfor er det, vi er saa
aktive med mange ting som vi vet ikke betyr noget, derfor er vi saa rædde for
ensomhet og saa taknemmelig for vore medskabningers selskap. For at slippe
at være os altfor klart bevisst den store spænding vi lever i, søker vi at und
vike dens ufrugtbare, tilintetgjørende realitet i mangeslags drømme, i religion,
lidenskap, kunst, hver av dem en giemsel, hver av dem et symbol paa
skabelsen. . . I hvert tilfælde er det en sublim selviskhet vi tillåter os; hel
genen, elskeren og kunstneren ser, hver av dem, ekstasen, den ugjengivelige,
som sit høieste maal; seiv oni de, i mindre ophøiede stunder, ogsaa kan tjene
Gud i handling, eller gjøre sin elskedes vilje eller tjene sine medmennesker
ved at vise dem en smule skjønhet. Men det er fremfor alt en undvikelse.»
314

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:35:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1926/0322.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free