- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtredivte aargang. 1927 /
190

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etienne Fournol: Raymond Poincaré

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Etienne Fournol.
hvor de hang før, de har ikke vundet ved at indordnes i
dette galleri.» Det var ganske riktig. Et aars tid i forveien
hadde der fundet sted en omordning av Velasques i Madrids
museum. Poincaré visste det, og han hadde sin mening,
som formodentlig var riktig, om denne forandring. Direk
tøren stod der lammet av forbauselse. Han gjorde en tragisk
fortvilet bevægelse, som jeg ikke skal glemme og som sa
noget slikt som: «Sandelig, hvis statschefene nu skal be
gynde at kjende ikke alene kunstverkenes værdi, ekthet og
aarstal, men ogsaa deres plass i muséene, da blir der ingen
sikkerhet mer i verden.»
Paa denne reise gjorde han sig for altid upopulær i
Spanien, fordi han nektet at se paa en tyrefektning man
hadde tænkt at foranstalte til hans ære. Reisen varte ca.
fjorten dager, og i dette tidsrum’ maatte han holde noget
slikt som femti taler, alle uklanderlige. Han talte om Spa
niens historie, den spanske marine, Spaniens økonomi, Spa
niens litteratur, altid paa en glimrende maate, med den
historiske oversikt og statistiske viden, som man ventet av
ham og som ogsaa indfandt sig med et kronometers nøiak
tighet. Jeg er sikker paa at hvis disse taler var samlet, vilde
en dannet mand i dem tinde alt hvad han behovet at vite
om Spanien. Og som helhet vilde de gi indtryk av en slags
høiere populær fremstilling, hvor alt nødvendig var tat med.
Han eier saaledes al den viden som kan forlanges av en
statsmand, og han gir uttryk for den i en form som udmer
ker sig ved alle slags intellektuelle egenskaper. Poincarés
maate at tale paa har som oftest karakteren av utredninger,
av fremlagte fakta, like korrekte som myndige. Tro imid
lertid ikke at han i sin oratoriske kunst glemmer ilden eller
begeistringen ; i det rette øieblik, saasnart emnet kræver det,
er den der. Blandt sine utallige taler har han holdt mange
over emner som appellerer til følelsene; han utdeler da fø
lelsene i passende mængde og med en nøiaktighet, som er
hans talents sikreste kjendemerke. Han, som altid søker det
fuldkomne, glemmer hverken sjælens bevægelse eller de
oratoriske utsmykninger.
Over alle ting, over alle sine taler, over alle sine skrifter,
lægger han fuldkommenhetens iskolde fernis. Hans hele
livsverk er kjølig og korrekt; den prisværdigste energi, den
190

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:35:50 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1927/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free