- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtredivte aargang. 1927 /
366

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sten Konow: Gammelt og nyt i den muhammedanske verden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sten Konow.
siktlig fenomen, en utvikling som kan føres tilbake til en
bestemt mands virke. Muhammed var den store fremsynte
religionsstifter, som vilde giøre religionen til en makt, ikke
bare i den enkeltes liv, men ogsaa i verdensutviklingen. Islam
skulde samle den hele verden under et fælles overhode, paa
den fælles religions grund. Og lederen, kalifen, skulde være
de troendes høieste autoritet, hvis bud de hadde at følge blindt,
navnlig nåar han utfoldet profetens grønne fane og kaldte
dem ut til kamp.
Verdenskrigen viste hvor liten makt kalifen trods alt
hadde. Andre faktorer, statene og nationene, var sterkere, og
den religiøse kamplur blev overdøvet av andre toner.
Saa hændte det underlige, at tyrkerne, de som nærmest
skulde synes at ha fordel av at holde paa den muhammedan
ske verdenstanke, fordi deres sultan var de troendes over
hode, opgav kalifatet og den maktstilling inden den muham
medanske verden som det skulde synes at indebære. De
ophørte ikke at være muhammedanere, men de gav den
nationale tanke fortrinnet for den religiøse.
Siden det hændte, er det likesom retningslinjene inden
den muhammedanske verden er blit uklare. Enheten er der
nok endnu, og vi støter paa bevægelser som sikter paa at
styrke den. Paa den ene side finder vi en voksende mu
hammedansk propaganda, med det formaal at utbrede Islam
over den hele verden. Paa den anden side hører vi om be
stræbelser for at grunde et muhammedansk folkenes forbund,
som en motvekt mot det som vi er medlemmer av, som av
mange opfattes som en spesielt kristen maktsammenslutning.
Men ellers ser det ut som om de forskjellige muham
medanske stater og folk i stor utstrækning driver national
særpolitik.
I Indien brytes endnu motsætningene. Det var et haardt
støt for de indiske muslimer, da tyrkerne opgav kalifatet, og
de er ikke paa langt nær kommet over det. I den politiske
kamp som foregaar i landet optrær de tildels med stor styrke
for at sikre sine særrettigheter i det kommende selvstyre. Men
allikevel er det tydelig at merke hvordan indstillingen blir
stadig mere national. Og oppe i Afghanistan synes nationale
hensyn at veie langt sterkere end de religiøse.
Det spørsmaal som uvilkaarlig stiller sig er da om denne
366

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:35:50 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1927/0374.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free