- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtredivte aargang. 1927 /
599

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Axel Otto Normann: Fransk teater efter krigen - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fransk teater efter krigen.
teater, inspirert av middelaldermysteriene. Ingen av disse
islæt blev fremherskende, men danner bare værdifulde træk av
fremtidens teater. Sterkere end disse strømninger virket den,
som var præget ikke bare av desillusion og ironi, men av en
besk sans for livets groteske tragikomik. En række forfattere
følte trang til en graatkvalt latter. Den næst sterkeste er præget
av lyrisk følsomhet, av en stilfærdig resignation, som hos nogen
har krystallisert sig i en bestemt teori, populært kaldt «taus
hetens skole». Fælles for flesteparten av de unge er deres filo
sofiske indstilling, deres mangel paa umiddelbarhet og deres
trang til at se livet i øinene. Midt i komikken, midt i lyrik
ken bevarer de forstandens likevekt, de er mere «fine» end
«store».
Naar man fra de unge vil trække en linje bakover i
fransk dramas historie kommer man som oftest til Alfred de
Musset. Romantikkens hundreaarsjubilæum, som Comédie
Franeaise feirer iaar er et apropos til dagens tendenser. Musset
har paavirket direkte: Paul Raynals «Maitre de son Coeur»
er en moderne parafrase over «Mariannes kapriser». I verse
teatret er Maurice Rostand et skudd av den gamle romantik.
Musset har ogsaa og især virket mere indirekte gjennem sit tve
syn, sin ironi, sin ustanselige svingning mellem tragik og komik.
Ogsaa føreren for de unge, Lenormand, har hentet im
pulser hos romantikerne som hos Shakespeare. H. R. Le
normand og flere av de unge har adoptert de fort skiftende
tablaaers form. Gjennemført med størst mesterskap i «Man
den og hans fantomer», en overordentlig interessant analyse
av don Juan-typen, som ifølge Lenormand ikke kan finde fuld
tilfredsstillelse hos nogen kvinde, fordi det er saa meget kvinde
i ham seiv. Lenormand bygger paa Freud som flere unge
franskmænd. Frankrike har faat et helt underbevissthetens
og personlighetsspaltningens teater.
Mens fransk iscenesætterkunst efter krigen er paavirket
baade fra Rusland, fra Tyskland, fra England og Amerika
(Norman Ben Geddes), kan vi bare nævne én fremmed dra
matiker, som har git unge franske forfattere noget at tænke
paa. Nogen henter naturligvis endda indtryk fra Ibsen, fra
Strindberg og fra hans tyske avlægger Wedekind, men den
frem mede som best svarte til efterkrigstidens mentalitet var
Pirandello.
599

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:35:50 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1927/0607.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free