- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtredivte aargang. 1927 /
647

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harald Beyer: Sigurd Høst: Ibsens diktning og Ibsen selv

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sigurd Høst: Ibsens diktning og Ibsen seiv.
Sunget er mit søndagsdigt;
a f maa vingehcsten sadles.
Da han efter usigelige lidelser har mistet Agnes, drar
han igjen til fjelds, denne gang som ensom kjæmper. Grund
tonen er blit langt alvorligere, fordi Falks kamp førtes ut
ifrå estetiske motiver, Brands fra religiøse og moralske. Den
ene blir jaget fra et pensionat paa Drammensveien, den anden
av en sviktende menighet.
Selvsagt er dette lille referat av enkelte træk i de to dra
maer svært ensidig og min paastand sat paa spissen. Man
kunde indvende at Falk jo tar mindet med sig da han drar
til fjelds; men det er bare for at han som Høst saa vak
kert sier skal faa «en uplettet kjærlighetsdrøm hvælvet
over sit liv som den fagreste regnbue». Naar jeg allikevel
betoner sammenhængen mellem de to verker saa sterkt, er
det fordi jeg mener, at uten den gaar man glip av noget
væsentlig i Ibsens diktning.
Det forhold mellem «Kærlighedens Komedie» og «Brand»
som her er paapekt, kan uten vanskelighet læses ut av disse
verker. Men det blir endda tydeligere for den som har levd
sig ind i den kreds av Kierkegaardske forestillinger som
Ibsen levde i, og samtidig er opmerksom paa aandsslektska
pet mellem den norske dikter og den danske filosof. Der er
ingen grund til derfor at tro at «inspirationen til «Brand»
skulde være at søke i Kierkegaards filosofiske skrifter», men
heller ingen grund til at angripe en slik paastand, da den
neppe har været fremsat i den siste menneskealder. Tvert
imot, alle som i senere tid har beskjæftiget sig med spørs
maalet, har hævdet som Høst seiv at Ibsen mottok de
Kierkegaardske impulser indirekte, gjennem Bruuns og andres
formidling, og det er heller ikke de filosofiske skrifter, men
de polemiske som har bidrat mest til at præge «Brand».
Ibsen fik under sin egen vældige opposition mot det som
stod for ham som tidens løihet og usseldom, gjenopfrisket
det idealbillede Kierkegaard i «Øieblikket» hadde tegnet av
den kristne som nødvendigvis blir martyr i vort samfund.
Dette er likesaa indlysende som ved Garborgs «Læraren».
Høsts bok er et festskrift, og for én gangs skyld kan det
være ganske forfriskende at blaase i motivforskningen,
gjøne en smule med nærsynte forskeres myreflid o. s. v. Men
647

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:35:50 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1927/0655.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free