Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Barbra Ring: Boken om ekteskapet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Barbra Ring.
om standsgiftermål ned gjennem tiden og kommer sluttelig
til det resultat at ekteskapet beror på «mot til å våge». Ori
ginalt og dristig mener han at hovedsaken ved f. eks. det
franske aristokratis holdning på revolusjonens tid var ikke
dens løse seder, men hovedsaken var hvor meget den kunde
tåle av sin egen mangel på såkalt moral uten å tape sin
indre reisning. Det riktige stands-ekteskap beror på jevnbyr
dighet i tre ting: etikk, blod, tradisjon.
Hvad kvinnen gjor, bestemmer hvordan ekteskapet skal
«være», skriver Paul Ernst. Han smiler litt av hennes «så
kalte utvikling av personligheten» ved små ferdigheter ved å
ville forstå kunst, musikk. Et riktig menneske blir
man kun gjennem arbeide, smerte, kamp. Hans
opgave er å skrive «om ekteskapet og proletariseringen».
Hans artikkel er en av de beste i boken, proletaren m å
ifølge sitt livssyn være fiendtlig overfor ekteskap fordi han
ikke føler sig ansvarlig for eller i sammenheng med det hele,
bare med é n klasse. Baronesse Ungern-St e r n b e r g poin
terer det skarpt og klart ien setning: «Tiden har ikke bruk
for familien, men for den enkelte, den en es arbeidskraft.»
Hun påstår at ekteskapet vil i fremtiden bare bli et person
lig forhold mellem to mennesker kanskje en ennu van
skeligere form å fylle enn den bestående, men den er veien
ut av det som ikke lenger passer. I det hele er kvinnene de
som sier mest åpent at ekteskapet i sin nuværende form er
overlevet. Richarda Huch morer sig åpenlyst over Lu
thers holdning overfor fyrstelige personers trang til skilsmisse.
Hun citerer Rahel Varn hagen: Er ikke et intimt samliv
uten charme og henrykkelse uanstendigere enn hvilken som
helst ekstase? Den «store gamle skadelige mur av foreldede
fordommer» kaller Rahel ekteskapet. Richarda Huchs ar
tikkel beroper sig hovedsakelig på andres meninger, bare til
slutt sier hun seiv at ekteskapet må ikke forbenes, må ikke
gjøre sig forhatt ved «smålighet, men forsøke å bevare sin
verdighet så det tvinger menneskene til å ta det alvorlig og
til å kjempe for dets verdier.»
Jacob Wassermann, hans hustru, Marta Karlweis,
Thomas Mann, amerikanerinnen Beatrice Hinkle
finner alle at der må komme en ny form for samliv isteden
for det nuværende ekteskap.
94
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>