- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtredivte årgang. 1928 /
101

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Alf Rolfsen: Om malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om mulerkunst.
kastet han sig på sitt leie, men nu kom synene over ham,
han så Kristus og englene, levantinske soldater og hetærer
komme strømmende mot sig og langt ute en strime av den
sølvblå luft over lagunene efter regn.
Michelangelos og Tintorettos mektige syntetiske verker
var frukten av en tid hvor kreftene var sluppet løs og alt
iløt og med en lidenskapelig vilje til å bringe tingene i
harmoni som snart blev støttet, snart forvirret av de nye
videnskapelige opdagelser. Renessansens malere var samti
dig arkitekter, og deres arkitektoniske følelse var opdratt
til en slik finhet at den kontrollerte seiv de villeste av deres
verker. Denne opdragelse gjorde sig gjeldende i billed
kunsten enda et par århundrer fremover.
Men der var én faktor som lå utenfor kunsten, men
som var en grunnbetingelse for at den store kunst kom til
iitfoldelse nemlig tilstedeværelsen av en overklasse, der
opererte med kunsten som et av tilværelsens hovedelementer.
Forutsetningene var forskjellige i Venedig og Rom. I
Rom var samfundet identisk med kirken, som på Rafaels og
Michelangelos tid befant sig i en krise. I den stridsperiode
som kom, med reformasjon og mot-reformasjon, var Rafa
els og Michelangelos verker hovedstøtter for den katolske
kirke, og kirken visste det, og den utnyltet de to menn til
siste blodsdråpe. Rafaels billeder i Camera deila Segnatura
av filosofiens skoler, av poesien og teologien motbeviste be
skyldningene mot kirken for sneverhet, og det sixtinske
kapell var et for allverden synlig pant på den katolske
kirkes kraft.
I handelsrepublikken Venedig var forholdet noget lig
nende, om enn grunnlaget var et annet. Blandt republikkens
ledende menn hersket der rent privat den utbredte opfatning
at overskuddet burde anvendes til å gjøre tilværelsen rikere,
og de omgav sig derfor meget med kunst. Men overfor
byen så de på spørsmålet ut fra et rent statsøkonomisk syns
punkt. Berodde ikke hele Venezias posisjon på at hun var
havenes dronning og førte sig som sådan?
Sett at Venedig plutselig hadde bestemt sig til å anlegge
101

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:36:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1928/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free