- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtredivte årgang. 1928 /
105

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Alf Rolfsen: Om malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om malerkunst.
heten i malerkunsten, og jeg vil si Dem den.» Men han
nølte bestandig, angst for å efterlate sig en opskrift isteden
for en lov, og han døde uten å ha sagt et ord.
Cézanne blev av sin samtids publikum og presse nær
mest betraktet som en idiot. Hans nærmeste efterfølger val
den unge Seurat, som rendyrket teorien om lysspaltningen
og hårdnakket vegret sig ved å blande farvene på paletten.
Han satte dem rene ned på lerretet i små prikker, så kunde
de blande sig i beskuerens øie. Kun på denne måte, hevdet
han, kunde man få utnyttet farvens fulle lyskraft. Dette
blev kalt for pointillisme. Derefter kastet han sig inn i et
studium av formen. Han døde i tredveårs-alderen, men
man kan se av hans arbeider at hans mål var formulerin
gen av stor ny, monumental stil. Hans efterfølgere husket
bare selve prikkene, for de var aldeles tydelige.
Parallelt med disse rent estetiske bestrebelser seilte nu
naturalismen op med sitt krav om å male livet «som det
var». Dette måtte nærmest forståes slik at alle detaljer er
viktigere enn det innbyrdes forhold dem imellem. Teoretisk
sett var naturalismen kunstfiendtlig. Den vilde ikke høre
tale om komposisjon, men snakket istedet om avskjæring.
«morsom avskjæring». Ja selve ordet kunst kunde den ikke
like. «Vi må avskaffe ordet kunst,» skrev Christian Krohg,
«det er et vemmelig ord.» Til alt hell gikk hans arbeide i
stikk motsatt retning. I virkeligheten stod naturalistene al
deles ikke i opposisjon til de rent estetiske bevegelser, iallfall
ikke hos oss, og deres egen maleriske form lå nær op til
impresjonistenes. Det de rettet slaget mot var nettop puse
kattemaleriet og det hyggelige munkemaleri som i tidens løp
hadde fått fornem patina og blitt fint.
Eiendommelig nok blev også naturalismen opfattet som
en fornærmelse av publikum. «Kun ugjerne,» skrev en kri
tiker, «følger vi hr. Krohg ind i familiens soveværelse.»
Så vidt forskjellige som alle disse bestrebelser var, og
så differentierte, kan man si at de hadde ett trekk tilfelles:
En viss vilje til objektivitet. Nu fulgte en bevegelse som la
hovedbetoningen på en sterk subjektiv utfoldelse, en uttrykks
søkende bevegelse, ekspresjonismen. Det får være nok å
nevne to navn: van Gogh, Matisse.
105

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:36:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1928/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free