- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtredivte årgang. 1928 /
172

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Francis Bull: Henrik Ibsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Francis Bull.
«Nei, men man får dog giennem stykkets gang en tyde
lig fornem meise av hvor dikterens sympati er.»
Ibsens tilbøielighet til å slå om, og hevde en motsatt
mening av hvad man venter sig, får et karakteristisk utslag
deri at «Brand» stykket som er «digtet på det, der så at
sige har stået højere end mit daglige jeg» ender med en
slags underkjennelse, en dom over Brands hensynsløst alt
opofrende streben, mens halvhetens representant, Peer Gynt,
han som trodde å kunne være sig seiv nok, tilslutt over
raskende får utsikt til å frelses.
Karakteristisk tør det kanske også kalles at «tvertimot»
var Henrik Ibsens siste ord. Det var i og for sig slett ikke
dypsindig ment. Få dager før hans død var der inne i syke
værelset en som sa til hans hustru: «Det förekommer mig
at dr. Ibsen er en smule bedre idag». Da lød det borte fra
sengen: «Tvertimot!» Ordet falt således fullkommen natur
lig; men likevel er det verdt å legge merke til at det siste
uttrykk for Ibsens åndskraft og energi er en motsigelse.
Nettop en motsigelse, ikke en almindelig nektelse; Ibsen er
ikke en «Geist der stets verneint», men en mann som alltid
føler sig fristet til å hevde en motsatt anskuelse, positivt satt
imot enten det som folk vanligvis mener, eller det som nettop
er sagt, eller endog imot det han seiv før har påstått. Ikke
det humoristisk farvede tvesyn, Holbergs og Vinjes åndsform,
er karakteristisk for Henrik Ibsen, men den undersøkende
skepsis, den uutryddelige trang til opposisjon og protest. Seiv
en så opposisjonell natur som Georg Brandes kunde tiltider
føle det støtende at Ibsen hadde slik «Hang til at forklare saa
meget som muligt ud fra det Smaa og Fordærvede i Menneske
naturen». Men Brandes erkjente at Ibsen måtte se det således, og
likefrem ikke kunde for det; det bunnet dypt i hans egen natur,
hvor det små og det store alltid lå i kamp. I Henrik Ibsen var
der nemlig både et stort geni og en liten spissborger; i sin dikt
ning hudfletter han til stadighet den side av sitt eget vesen som
han ofte lot få adskillig makt i dagliglivets affærer og forhold,
og i sine dramaer gav han ikke som romantikkens diktere
pleide selvforsvar og selvhevdelse, men skriftemål og
«dommedag over sig seiv». Uten det småsinn der hadde sin
oprinnelse i hans herkomst og ulykkelige ungdom, vilde vel
«Tror De, De vet det? Kanskje tar De feil.»
172

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:36:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1928/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free