- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtredivte årgang. 1928 /
315

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Birger Juell-Tønnessen: Kirken og toleransen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kirken og toleransen.
kirken ikke er av denne verden? Søren Kierkegaard sa at
kristendommen er ikke noget som «kan gjøres sannsynlig av
tre grunner». Med blodig hån har han revset den apologetisk
filosofiske kristendom. Kristendom kan ikke bevises, skal
ikke forsvares. Tvertom den er übevislig og angripende.
Vi tvinges til å stille det spørsmål om disse ord har tapt sin
aktualitet. Kjenner den evangeliske kirke sig som bærer av
en hellig, frastøtende sannhet, eller deltar den som Kierke
gaard sa, sammen med andre åndsmakter i det «verdens
historiske opløp» og blander sin røst i det «europeiske ny
snakk»’? Har den hevdet den absolutte dualisme eller har
den optatt i sig hedenskap, teosofi, humanitet og forenet dem
med kristendommen for å gjøre denne mere moderne, mer
sannsynlig? Kirken må være slik at den stemmer med tidens
krav til den, heter det. Kirken må søke å absorbere det som
er skjønt, godt, edelt i verden. Det er sant nok. Kristen
dommen skal være i pakt med alle gode makter. Men be
høver den derfor å være moderne? Skal kirken glemme
at den er en livserfaren, klok mann og ikke et uferdig men
neskebarn? Skal den glemme at den sannhet den eier er så
rik at ingen parvenyfilosofi kan lodde dybdene i dens gåder,
skal den överse at den har en ånds- og livskapital så stor at
mot den er alle verdens geniprodukter, alt skjønt, godt og
edelt bare småmynt? Kirken trenger ikke til smiger fra
åndfulle filosofer, ikke til nedlatende anerkjennelse av viden
skap eller nye profeter. Den gamle og vise mottar ingen
hyIdest av barn. Aristokraten føler sig med rette fornærmet
over opkomlingens vennlighet. Har den evangeliske kirke
tapt sin stolthet? Har den gjort så dype bukk for skjønn
ånder og profeter og bøiet sig så dypt i takk for fyrsters og
politikeres velvilje at den har tapt sin verdighet? Hvad er
en prest eller en biskop? Hvad representerer han utadtil?
Kirken eller embedsmaskineriet? Er han en funksjonær,
eller er han en representant for en makt, for en kirke som
der står respekt av? Dessverre må vi vel innrømme at pre
sten, bispen representerer sig seiv, og det kan være meget,
hvis han er en kristen personlighet. Men en kirke represen
terer han ikke. Og når vi ser på alle de kristelige med
lemmer av våre offentlige forsamlinger og soeiale foreninger,
hvad representerer så de? Kirken eller partiet? Lyder kir-
315

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:36:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1928/0323.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free