- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtredivte årgang. 1928 /
421

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Egill Rostrup: Lidt om det moderne theater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lidt om det moderne theater.
övertaget to trediedele af samtlige existerende theatre og ved
en række universiteter oprettet lærestole for theatervidenskab
(en saadan findes ogsaa ved Yaleuniversitetet i Amerika) o.s.v.
Theatrets økonomiske krisetilstand staar altsaa paa ingen
maade i forbindelse med en forringet interesse for theatrets
kunst. Naar theaterdirektørerne verden over jamrer saa
højlydt over, at deres etablissementer staar tomme, og paa
staar, at det er film og radio, der drager publikum fra
theatrene, saa dømmer de ved denne paastand sig seiv.
Dersom det er sandt, at filmen (der aldrig kan blive andet
end et surrogat for kunst) virker mere tillokkende paa publi
kum end theatrene, saa ligger aarsagen vel deri, at theatrene
ikke formaar at tåge konkurrencen op, fordi de næsten over
alt paa forhaand har opgivet kampen; i stedet for at sætte
alle kræfter ind paa at overbevise verden om, at theatrets
kunst staar svimlende højt over konkurrenterne, har man
overalt vænnet sig til at jage efter den øjeblikkelige «succes».
Bliver publikum væk, saa er det tilliden, der svigter. Man
er blevet narret for tit.
Theatrets krise rundt om i verden beror i første række
derpaa, at alle de, der har ansvaret for den, theaterlederne og
«kritikerne», i de senere aar og i stigende grad har forsømt
at dyrke de to vigtigste værdier i theatrets kunst: digterens
værk og skuespillernes kunstneriske ensemble.
De kommercielle ledere har ført deres kamp ved frækt at
ofre disse to vitale værdier for usle surrogater som : publikums
fiskende repertoire, virtuos- og primadonnadyrkelse, gæstespil
og udstyrspragt. De saakaldte «kunst-theatres» ledere har
ofret theatrets egentlige værdier for sterile experimenter og
naivt principrytteri. De har svælget i skuespil, som ikke var
skuespil, i dekorationer, som var abnormiteter, og i skue
spillere, som ofte var alt andet end skuespillere.
Lad os engang i korthed resumere, hvorledes theatrets
nuværende kaotiske situation er opstaaet. Der var i Europa
oprindeligt d. v. s. fra det moderne thealers oprindelse i
Renaissancen to forskellige maader at øve theatrets kunst
paa. Den ene var skuespillerens gamle kunst, som vi kender
den hos romerrigets mimer; oldtidens forfattere kaldte den
imitatio rerum humanarum, efterligning af menneskets færd.
Denne naturlighedsstil blev i aarhundreder anvendt som,
421

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:36:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1928/0429.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free