- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtredivte årgang. 1928 /
422

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Egill Rostrup: Lidt om det moderne theater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Egill Rostrup.
princip af alle acteUrer over hele Europa; det var den, som
Shakespeare og Moliére kæmpede for; det var den, der senere
blev eneherskende i lystspillet, og som skabte det borgerlige
skuespil, først i England, siden i alle de andre lande, og som
behersker det lige til vore dage. Det var bl. a. den, der
skabte Wiener-Burgtheatrets straalende blomstring i det 19.
aarhundredes midte.
Den anden spillemaade kunde man kalde brølestilen, den
tidlige tragedies kraftudfoldelse. Man læste hos Aristoteles
og andre antike forfattere, at den tragiske skuespiller skulde
bedømmes efter sin stemmestyrke, og man fulgte anvisningen
To af det store 17. aarhundredes berømteste tragikere i Frank
rig, Montdory og Montfleury, døde i dens tjeneste, idet de
bogstaveligt talt skreg sig ihjel paa scenen (den ene i Tristans
«Mariane»,den anden i Racine’s «Andromaque»). Denne spille
maade blev sat i system og kultiveret gennem den franske
tragedies udvikling; den blev en mærkelig stiliseret statue
kunst med halvt syngende, halvt forkyndende foredragsmaade,
og den øvede en umaadelig indflydelse over hele Europa.
-Goethe modificerede den til den tyske og Kemble til den
engelske tragediestil; overalt var man enige om at holde den
tragiske fremstilling saare langt fra menneskeliv og skuespil
kunst.
Hele det 19. aarhundredes theaterhistorie kan betegnes
som een eneste (i regelen haabløs) kamp mod skuespil
kunslens kræftskade, virtuoskunsten, primadonnakomedien,
og for tilvejebringelsen af et ærligt, solidt og kunstnerisk
ligestillet ensemble, livsbetingelsen og existensberettigelsen
for al scenisk kunst. Da opstod der en ny form for digt
ning, et drama af hidtil ukendt karakter, en realistisk tra
gedie paa prosa. Den optraadte omtrent samtidigt i Rusland
(Ostrowski) og i Frankrig (Zola), og snart fremtraadte retnin
gens ypperste dramatiker, hvis værker dannede skole over
hele verden, Henrik Ibsen. Øjeblikkelig viste det sig nu, at
det var ugørligt at spille disse nye digteres tragiske mester
værker paa den maade, man hidtil havde anvendt, den
franske tragediestil og dens mere eller mindre reformerede
udløbere. Theatrets saakaldte naturalisme, der kulminerede
i halvfemserne, er i virkeligheden ikke andet end den uund
.gaaelige konsekvens af en tvangssituation; man var simpelt-
422

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:36:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1928/0430.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free