- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtredivte årgang. 1928 /
430

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Egill Rostrup: Lidt om det moderne theater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Egill Rostrup.
Miller har skrevet en meget interessant bog om dem (Das
russische Theater, 1928), som man her maa nøjes med at
henvise til. Een eneste af dem skal jeg endnu blot nævne,
fordi den ogsaa udenfor Rusland er ført ud i praxis. Man
hævder, at theatret aldeles ikke har den opgave at tjene
kunstens, men den aktive politiks idé. Deraf følger, at det
ikke alene er tilladeligt, men at det er det eneste rigtige, at
tåge den dramatiske verdenslitteraturs fornemste mestervær
ker Shakespeare, Ostrowski, Schiller, Moliére og skære
dem i stykker, som man derpaa kan sammensætte efter for
godtbefindende. Man har lov, nej, man har pligt til at
stryge i texten, forandre meningen, digte til, hvor man vil,
af sine egne idéer og ved hjælp af sine egne ord; man har
ret og pligt til at gøre skurken i stykket til helt og helten til
skurk (man har gjort det, ogsaa i Tyskland), man har lov
til at forvandle digterværkets idé og digterens hensigt til dens
diametrale modsætning, nåar man derved kan rette stykket
saaledes til, at det bliver et udtryk for de politiske idéer,
som den eneherskende sceneinstruktør ønsker at gøre propa
ganda for.
Længere ned kan vi ikke komme. I sammenligning med
denne kulturløse vandalisme er det smaating, at man lader
skuespillerne yde deres kunst mellem filmsbilleder og brø
lende højttalere.
Denne voldtægt overfor digterens værk fremtræder tyde
ligt bl. a. hos Piscator. En ung forfatter, Ehm Welk, skrev
for et par aar siden et skuespil: «Uvejr over Gotland»; det
foregik i det 14de aarhundrede og omhandlede begivenheder
i Hansestæderne. Sceneinstruktøren lavede hele stykket om,
strøg det meste af dialogen, digtede en mængde nye scener
til, og gennemtrak det hele med filmsbilleder fra det moderne
Rusland og fra verdenskrigen, kort sagt, han omkalfatrede
det hele saaledes, at det blev en direkte propaganda for den
skrappeste kommunisme, saa at forfatteren saa’ sig nødsaget
til offentlig at erklære, at der i forestillingen ikke fandtes
noget som helst, som han kunde erkendé som sit. Iscene
sættelsen af Tollers «Hopla, wir leben», gik frem paa samme
maade; den havde saa lidt at gøre med Tollers digtning, at
forfatteren offentlig protesterede og ved den senere opførelse
430

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:36:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1928/0438.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free