- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtredivte årgang. 1928 /
446

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Erik Krag: Leo Tolstoj

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Erik Krag.
tvertimot endog istand til å ta skjønnlitteraturen op igjen,
og samtidig med sitt religiøse og filosofiske forfatterskap skrev
han tallrike fortellinger, flere skuespill og en så dramatisk
og poesi-mettet roman som Chadzhi-Murat. Ikke alene som
litteraturens stormester fikk han overalt beundrere og disip
ler, men også hans lære skaffet ham en menighet over hele
verden. Personlig kan man stille sig til hans ideer som man
vil, men dette faktum er ikke til å komme forbi. Tolstoj
hadde fullbragt det storverk som Gogol forløftet sig på.
Det at den høit dannede Tolstoj var nødt til å gå igjen
nem den samme voldsomme krise som den nærmest uvitende
Gogol vil kanskje fortelle oss noget om det organiske i all
kulturs vekst. Det var nu engang ikke mere enn 20 år mel
lem Tolstojs og Gogols fødsel (den siste i 1808). Men den
dype jordskjelvskurve som går gjennem begges åndelige ut
vikling, vil vel neppe oftere gjenta sig i den russiske littera
turs historie. Det er en ganske bestemt fase i møtet mellem
øst og vest som er avsluttet med Tolstojs død. Derfor tør
det sikkert med en viss rett sies at Gogol har grunnlagt den
nyere russiske litteratur og Tolstoj fullbyrdet den. Samme
år som forløperen døde, tråtte hans store efterfølger frem
på skueplassen. (Tolstoj debuterte i 1852). Med en så
rivende hast, med en så feberaktig intensitet har utviklingen
foregått.
Blandt de forsøk som er gjort på å finne en formel til
forklaring av Tolstojs stilling i det russiske åndsliv, vil jeg
nevne marxistenes. For dem er den store godsherre Tolstoj
en utpreget representant for det gamle patriarkalske Russland,
det er landsbykommunen som i hans person reagerer over
for den moderne industrialisering. Prof. Collin hvis bok om
Tolstoj inneholder mange fortreffelige glimt, er inne på det
samme problem. Han drar en parallell med den klassiske
oldtid. «Når man leser Th. Mommsens ofte likefrem liden
skapelige skildring,» sier Collin, «av alt det smuss, alt det
åndelige sykdomsstoff, som den sen-greske kultur førte med
sig til Rom, når man lever med i den store tyske histori
kers dype sorg og smerte over romerfolkets, det latinske
bondefolks, begynnende og hurtig voksende indre forfall, da
har man lettere for å forstå Tolstojs forsvarsstilling overfor
den vesterlandske kulturs invasjon. En fremtidig Mommsen
446

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:36:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1928/0454.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free