- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtredivte årgang. 1928 /
555

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigvard Strømme: Krise og kurs

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Krise og kurs.
lige trær behengt med kluter. Hellige kilder er heller ikke
ukjent. Man ofrer til fedrene, man setter sig under hellige
trær for å bli friske, barnløse kvinner bader i kilden
for å bli fruktbare, som i før-muhammedansk tid. De folk
som holder vedlike denne primitive tro, vil naturligvis for
en religionshistorisk og -psykologisk betraktning høre hjemme
på et animistisk eller preanimistisk religionstrin hvor meget
de enn med munnen bekjenner sig til Muhammeds lære. De
er uforandret på tross av det religionsskifte de påstår å
være delaktig i.
At vulgærteologien går sine egne veier og behandler pro
fetenes testamente suverent, finner vi klare eksempler på i
islam. Koranen fordømmer helgentro. Likevel har man
efter alvorlig kamp måttet gi efter for det fromme folks
krav. Helgen- og herodyrkning blev almindelig. Og teolo
gien var naturligvis i stand til å fastslå dens samsvar med
kanon og profet. Nu besøker man helgengraver og retter
sine bønner til helgener. Dette gir signing. Denne tro for
binder sig med rent preanimistisk manaforestilling, som når
den fromme gnir gitteret som omgir sarkofagen, og derpå
fører hånden over ansiktet.
Selvfølgelig blir også profeten seiv gjenstand for kultus.
Tross alle forholdsregler skjer det med indre lovmes
sighet at han der hadde betraktet sig seiv bare som forkyn
ner, ad vart mot dyrkelse av sin person og erkjent at han
ikke maktet å gjøre undere, blir helgen over alle helgener.
Hans biografi fylles med spise- og helsebotsmirakler. Hans
fødsel innspinnes i underberetninger, hans død likeså; der
berettes ennog om himmelfart. Ved siden av alt dette lever
innenfor dette religionssamfund Muhammeds egen lovreligion.
Og over den igjen har islam skutt en herlig blomst i sufi
mystikken, som har avstreifet det nomistiske, nok lar det
bestå i systemet, men lar det være uten betydning for det
religiøse liv. Slik er islam efterhånden blitt, broket som livet
seiv, avspeilende rasens indre motsetninger og dens orga
niske vekstlinje.
Og sådan kunde man vandre på studieferd fra det ene
religionssamfund til det andre. Buddha har i folketroen
delt Muhammeds lagnad. Ikke engang hans rent «ateisti
ske» religion kunde undgå den skjebne at religionsstifteren
555

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:36:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1928/0563.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free