- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtredivte årgang. 1928 /
557

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigvard Strømme: Krise og kurs

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Krise og kurs.
en hellig naturmakt knyttet til bestemte steder, helgenkul
tusen, avladspraksis og den romerske messe, alt bringer tan
ken hen på associasjoner med religionsutviklingens eldste
faser. Ingen vil allikevel betvile at den katolske kirke rum
mer fine personligheter, edle ånder, som avtvinger beun
dring. Men karakteristisk er det at Augustins åndelige per
sonlige kristendom med dens kjærlighetsmystikk i kirkens
liv har mattet gi tapt overfor Gregor den stores massive reli
gionssyn med adgang til tro på helgener, skjærsild, messer
etc. «Det blev,» sier Edv. Lehmann, «den tykkhudede leg
mannsviljen med dens villfaring, dens sanselighet, dens krav
på det materielle og mirakuløse som stilte opgaven for de
skolastiske mestre.»
Når vi kommer til vårt eget, til de evangeliske
kirkesamfund, vil man gjerne vegre sig for prøve på
lignende analyse. Man vil kunne hevde at de kirker refor
masjonen skapte, historisk just betød en protest, en utrens
ning. Også Heiler ser vi under den klarsynte kritikk av
katolisismen bli ført over i den evangeliske kristendom. Vi
må imidlertid være opmerksom på den almindelige tendens
under sammenligning til å se andres realistisk, nøkternt, i
samsvar med empirisk virkelighet, mens vi ser vårt eget i ett
med dels immanente ideal. Samme feil later seiv professor
Heiler til å gjøre sig skyldig i når han efter hugvending til
lutherdommen sammenstiller de to konfesjoner til dom.
Selvinnlysende må det dog være at det også må gjelde
vårt religionssamfund at det, omfattende hele nasjoner, må
spenne over et broket spektrum, kunne stille representanter for et
mangfold av nyanser. En kritisk betraktning av den offisielle
religions mangeartede ytringer vil snart kunne overtyde.
Man behøver ikke dvele ved den primitive hang til bruk
av amuletter, mascots o. lign. Man kan nøie sig med nogen
eksempler fra vårt kirkeliv og vår konfesjonsnorm direkte,
der er nok å ta av. En efterhånden svinnende kirkeskikk
som introduksjon av barselkvinner (kirkegangskoner) er over
levering av eldgammel førkristelig opfatning at den fødende
kvinne er uren og må undergå renselsesceremonier (cfr. in
troduksjonscenen i Nini Roll Ankers : Det svake Kjøn). Den
folkelige sakramentalopfatning er høist uåndelig; dåp og
nadverd er for mange rent magisk virkende handlinger.
557

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:36:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1928/0565.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free