- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtredivte årgang. 1928 /
560

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigvard Strømme: Krise og kurs

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sigvard Strømme.
som før vertikalt. Mangt hører åndelig sammen som før har
vært skilt, og meget vil kanskje måtte føles adskilt der det før
under det dogmatiske tyranni hersket en unaturlig uniformitet.
Der må finne sted en radikal omvurdering av alle
religiøse verdier. En lignende omlegning av linjene som
den der har skjedd i den sociale formasjon. De gamle
nasjonale motsetninger og rasekonflikter avløses langsomt av
en internasjonal, klassebetonet samhørskjensle. Ikke så å for
stå at de eventuelle religiøse skillelinjer faller sammen med
de nuværende sociale. Men omformningen blir analog.
Mangt vil efter denne omlegning efter organiske prin
sipper fortone sig anderledes. En Gandhi som partout vil
kalles hindu og ikke kristen, er gjerne mer kristen enn
90 prosent av kristenheten. Hos de fleste uhildede europeere
har han større respekt enn «den kristne general» i Kina,
han som anrettet et blodbad på 20000 mennesker. En unitar
som dr. Jacks, residerende i Manchester College, hvis kapell
bærer inskripsjonen: «Gud er kjærlighet» på antependiet, en
mann der forkynner Gud som den universale ånd, den
absolutte virkelighet, immanent i alle fenomener, den kjær
lighet som fornuften finner i godheten, og intuisjonen op
dager i skjønnheten, som menneskenes far, målet og selve
den iboende ånd i utviklingen og Jesus som Guds sendebud,
åpenbarer av Guds vesen og menneskets udødelighet, frihe
tens store forkynner en slik mann, sier jeg, vilde jeg
seiv om han tilhører et samfund som ikke engang anerkjen
nes som kristent, med større glede og tillit gi plass på preke
stolen enn til storparten av våre «kristne» forkynnere. Før
kristelige filosofer som Sokrates og hans disippel Plato, han,
der uttalte: «Vanskelig er det å fatte alle tings far, og har
man begrepet ham, så er det umulig å uttale ham,» person
lighetsmystikkens fremragende representant, hvis guddom er
det gode står som religiøs personlighet langt over de fleste
som har sin kirkelige dåp og dogmatikk i orden. Mange av
Østens moderne tenkere og sannhetssøkere, taoistiske og bud
dhistiske munker som har nådd å se ut over de skjematisk
optrukne religionsgrenser, er religiøst og kulturelt høiere
stående enn storparten av de kristne misjonærer som skal om
vende dem. Vi har nylig sett et forsøk på å møte dem på like
560

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:36:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1928/0568.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free