- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Firtiende årgang. 1929 /
6

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fredrik Paasche: Sigrid Undset og norsk middelalder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fredrik Paasche.
manns sak. I fortellinger fra middelalderens Island, «sagaer»
om Sturlungatiden, er der nok av optrin hvor en mann står
som Olav Audunssøn. Høvdingen Havlide Måson innrøm
mer, at det vilde være det retteste mot Gud, om han holdt
fred med sin fiende; men Havlide kan ikke få sig til å gjøre
det, for hans sak er god, han har medhold i den gamle
lov. Kolbein Tumeson er svak for svermeren biskop Gud
mund, Kolbein må allikevel ta hardt på ham, det er farlig
at biskopen fører radikal kirkepolitikk.
Kolbein har det ikke lett, han er uenig med sig seiv.
Og det kan sees at religionen har satt uro i flere enn ham ;
man grubler over dens krav til menneskene, og man grubler
over selve læren.
Kanskje kan det sies at det for middelalderens menne
sker var lettere å tro enn å tvile. Tvileren hadde imot sig
ikke bare kirkens autoritet, men også videnskapens, filosofi
og naturlære støttet religionen, slik var det ihvertfall lenge,
og ennu ved år 1300. Like fullt blev der spurt og stundom
protestert, ringmuren av tro, autoritet og beviser holdt ikke
tvilen ute. En tysk munk som i det Ilte århundre skrev
«sine fristelsers bok», forteller at han lenge måtte brytes med
tanker som vilde maktstjele ham : Skulde den hellige skrift
være et makkverk av kloke, men uærlige mennesker? Fin
nes der virkelig nogen Gud? Om en konge over korsfarer
riket Jerusalem, en «den hellige gravs beskytter», heter det
at han ikke trodde på nogen opstandelse fra dé døde. Gang
på gang hører vi om folk som har vanskeligheter med sin
kristendom, snart med én, snart med en annen læresetning.
Mester Gunnulf i Sigrid Undsets «Kristin» har tenkt «at
kanhende kan ingen sjel fortapes til evig tid». I en av bø
kene om Olav Audunssøn forteller en prest om rikene i
«andre heimen», og får høre av Ingunn at «Gud er grum».
«Det er vi mennesker så snare til å si», mener presten. Og
slikt blev virkelig sagt i middelalderen, det er ikke bare
«moderne» anfektelser. I Kongespeilet efter formen en
samtale mellem far og sønn har faren stort strev med å
overbevise sønnen om Guds rettferdighet, det er mangt og
meget i bibelen som kunde tyde på at Gud er vilkårlig,
«grum». I et skrift fra kong Sverres dager er tvilen nær ved
å bli til oprør; en sjel som går inn til dommen, klager:
6

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1929/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free