- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Firtiende årgang. 1929 /
82

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Erik Werenskiold: Eilif Peterssen og Gerhard Munthe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Erik Werenskiold.
som en bjørn, noget over middels høide, musikalsk, hadde
en ypperlig stemme og et i høi grad vinnende vesen og var
avholdt av alle. Bestandig var han hjelpsom, og mangen en
norsk kunstner har i tidens løp kunnet takke ham for en
handsrekning i et knipetak.
Miinchenerkunsten var basert på gamle mestre, og Det
gamle Pinakotek var da også en glimrende samling. Eilif
Peterssen hadde sin egentlige skoleutdannelse hos professor
Dietz; der lærte han sin teknikk, og i den var han den rene
virtuos. Han malte med enestående letthet, hadde den deli
kate farvepåsetning som man den gang la sån vekt på; dype,
klare, varme toner, glassklare, kanskje litt sprø. Man har
en god prøve på hans malemåte den gang, i portrettene av
Harriet Backer og Andrea Gram i Nasjonalgalleriet. I denne
første blomstringsperiode utfoldet han en overdådig virksom
het. Han malte blandt annet «I Kirken> (et eksemplar i
Norske Selskap), «Judas og Kristus», «Bjergprækenen», som for
resten aldri blev fullført; altertavlene i Johannes- og Jakobs
kirken og en mengde portretter en frodig blomstring, og
for oss norske en ny; for vi visste her hjemme snart sagt
ikke om andre malere enn Gude og Tidemand. Professor
Dahl var for oss bare et navn. Han blev først kjent da
Andreas Aubert i begynnelsen av 90-årene rotet ham frem
av forglemmelsen. Ludvig Munthe og Sundt-Hansen så man
så godt som aldri nogenting av, så man kan tenke sig hvor
dan det virket da Eilif Peterssens navn plutselig strålte som
et av verdens største; ja, for «verden», det var Tyskland
dengangen!
Gerhard Munthe kom først høsten 1877 til Mimenen. Det
var en annen type; og jeg glemmer aldri hvor overrasket jeg;
blev, da han engang sa til mig: «Ett vil jeg si dig: jeg er
egoist, og du skal aldri vente noget annet av mig.» Det var
nu den gangen. Han var nogen år eldre enn oss andre. Han
kom fra Diisseldorf og var elev av Ludvig Munthe, om
ikke direkte, så hadde han sin lærdom fra ham. Den samme
koloritt, samme synsmåte, det vil si: i Gerhards billeder var
der alltid en bestemt lokal karakter, helst hjemlig, mens Lud
vig Munthe, som Gerhard sa, «malte norsk natur, men tok
vekk fjellene». Gerhard Munthe fant sig godt til rette i Mun
chen. Hans grå-brune tone, som han hadde fra Ludvig Munthe,
82

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1929/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free